Verdienmodellen

In een verdienmodel breng je in kaart hoe je onderneming geld gaat verdienen. Je kunt het ook een inkomsten- of opbrengstenmodel noemen. Er zijn veel standaard verdienmodellen die je naar je hand kunt zetten, maar laat je er zeker niet door beperken.

Een strategie

Je kunt verschillende strategieën kiezen om je geld te verdienen. In een verdienmodel concretiseer je in welke klantbehoeftes je voorziet en hoe je daar geld mee kan verdienen. Kortom: je maakt je doelgroep concreter, je formuleert zo concreet mogelijk je waardeproposities (wat je te bieden hebt of in welke behoeftes je voorziet) en je denkt na over ‘hoe’ jouw inkomsten tot stand komen.

Je kunt meerdere verdienmodellen combineren binnen één onderneming. Je creëert hiermee een mix van inkomstenbronnen en financieringsmogelijkheden.

Door stil te staan bij je verdienmodel, maak je je plannen voor je onderneming concreter. Deze input gebruik je voor je ondernemings- en marketingplan. Na verloop van tijd kun je je bedrijfsactiviteiten doorontwikkelen door bijvoorbeeld je verdienmodel aan te passen aan een nieuwe klantbehoefte.

Veelvoorkomende verdienmodellen

Transactiemodel Dit model wordt het meest gebruikt. Denk aan de verkoop van albums, kunstwerken of een architectonisch plan, ofwel de verkoop aan consumenten (B2C). Daarnaast bestaat er ook de verkoop van producten aan andere bedrijven, zoals voorstellingen aan podia (B2B).
Uurtje factuurtje Je krijgt betaald naar het gewerkte aantal uren. Veelgebruikt model door zelfstandigen.
Royalties of licentiemodel De maker heeft het intellectueel eigendom op zijn werken (bijvoorbeeld muziek of illustraties) en laat anderen daar tegen betaling gebruik van maken. Je spreekt dan van een auteursrechten-, licentie- of exploitatievergoeding.
Verhuurmodel Het model waarin verdiend wordt aan de verhuur of lease van apparatuur, vastgoed of kunst, zoals via de Kunstuitleen.
Abonnementenmodel De klant betaalt een vast bedrag per maand en krijgt daarvoor met regelmaat een product op de mat, een dienst geleverd of toegang tot bijvoorbeeld een afgesloten database. Denk aan je Spotify-abonnement, tijdschriften of het theaterabonnement van We Are Public.
Lidmaatschapsmodel Er wordt betaald om onderdeel te zijn van een club. Hierdoor krijgen leden bepaalde rechten/toegang. Denk aan ‘vriendenclubs’ van bijvoorbeeld gezelschappen.
Makelaarsmodel Wordt gebruikt bij het verdienen aan bemiddelen tussen verkoop en aankoop. Denk aan platenmaatschappijen, boekingskantoren en impresariaten.
Reclamemodel Het verdienen aan de verkoop van advertentieruimte. Denk aan websites en bladen die advertentieruimte bieden, aan influencers en sponsoring.
Verbuikmodel Denk aan het verbruik van gas, water en elektriciteit, maar ook aan het verblijf in een bepaalde ruimte gedurende een bepaalde tijd. Denk aan je douchemuntje op een festival.
Personalisatiemodel Je biedt de klant de mogelijkheid om een product te personaliseren. De klant betaalt hier vaak graag extra voor. Denk aan producten op bestelling of het maken van een portret.
Freemiummodel Bij dit model wordt een onderdeel gratis beschikbaar gesteld en wordt er aan aanvullende aankopen verdiend. Denk aan in-app aankopen.
Lokaasmodel Hierbij wordt een basisproduct of -dienst voor een aantrekkelijk bedrag (niet gratis) beschikbaar gesteld. Vervolgens wordt er verdiend aan een aanvullend product of dienst. Denk aan toegangskaartjes voor concerten, waar flink verdiend wordt aan de horeca.
Servicemodel Hierbij bied je een basisproduct of -dienst voor een aantrekkelijk bedrag aan. Vervolgens verdien je aan de verleende service die nodig is om te blijven draaien, denk aan servicecontracten voor plan-, personeel- en organisatiesystemen die ook in de kunst- en cultuursector worden gebruikt.

Veelvoorkomende klantbehoeftes

Ben je bewust van veelvoorkomende klantbehoeftes, zodat je je waardepropositie makkelijker kunt formuleren. Denk aan: ontzorgen (eenvoud en gemak), aandacht (betrokkenheid en waardering), op maat, voordeel (goede deal), ontspanning, erbij horen, zingeving, gezond (ouder) worden en status opbouwen.