Publiciteit

Hoe trek je de aandacht van potentiële bezoekers, kopers of opdrachtgevers? Je hebt je doelgroep bepaald en bent opzoek naar verschillende manieren om hen te benaderen. Denk aan advertenties, flyers of bijvoorbeeld een online campagne.

Publiciteitsplan

Wanneer je start met je publiciteit heb je misschien een marketing- en publiciteitsplan gemaakt waar je op terug kunt vallen. Zo niet, neem dan even de tijd om onderstaande vragen te beantwoorden.

  • Wat wil je promoten; gaat het bijvoorbeeld om een project, product of om de promotie van de makers?  
  • Wat is het doel, welk resultaat wil je bereiken met de publiciteit; wil je publiek trekken voor een evenement, een product verkopen, of naamsbekendheid geven aan de kunstenaar(s)/organisatie?
  • Wie zijn je doelgroepen; kinderen of 65+'ers, bekenden, nieuw publiek, dierenliefhebbers tussen de 30-40 jaar oud, bewoners van Amsterdam Zuidoost (maak je doelgroep zo specifiek mogelijk)?
  • Hoe bereik je je potentiële publiek (welke communicatiekanalen ga je gebruiken); bijvoorbeeld via scholen, een dagkrant, het uitgaansleven of sociale media?
  • Hoe benader je je potentiele publiek (welke communicatiemiddelen ga je gebruiken); bijvoorbeeld een poster, flyer, advertentie, sociale media post etc.?
  • Hoe sorteer je effect bij je doelgroep: welke boodschap moet blijven hangen of tot welke actie wil je aanzetten en hoe ga je dit teweeg brengen?
  • Wanneer; welke deadlines gelden, hoeveel tijd heb je nodig om de vormgeving te laten doen en het drukwerk (maak een planning)?
  • Wat is je budget; begroot de benodigde kosten, zoals bijvoorbeeld de vormgeving, communicatiemiddelen en advertentiekosten?

Direct naar:

Marketing

Communicatiemiddelen en -kanalen

Er zijn allerlei verschillende manieren om je doelgroep(en) te bereiken. Hieronder noemen we een aantal veelvoorkomende en inspirerende voorbeelden:

Website
Een eigen website geeft een professioneel en actueel beeld van wie je bent en waar je mee bezig bent. Bepaal het doel van je website; moet het publiek voor je evenement opleveren of dient je website bijvoorbeeld als portfolio? En wie is de afzender, ben jij dat of staat je project of bedrijf centraal? Je website kan aansluiten op de andere middelen die je inzet om publiciteit te maken en geeft ook vaak aanvullende informatie.

Sociale media
Sociale media gebruik je om een relatie met je fans, klanten of bezoekers aan te gaan. Bedenk wat je ze wilt vertellen via deze kanalen: wil je je expertise delen, jezelf (of je werk) presenteren, of wil je weten wat je 'volgers' van je werk vinden? Kies een mix van platforms die daar bij passen. Veelgebruikte sociale media zijn Instagram, Tiktok, Snapchat, Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Vimeo en Twitch.

Accounts aanmaken op deze media is gratis, maar deze accounts bijhouden kost veel tijd; deel met regelmaat een post, reageer op vragen en opmerkingen en deel ook eens iets van anderen. Blijf ook altijd professioneel en positief op de accounts die je zakelijk gebruikt en verzin redenen om je netwerk op een leuke manier op de hoogte te houden van wat je doet. Als ze je posts regelmatig langs zien komen, zullen ze bij een volgende klus in je veld eerder aan jou denken. Dus geef je een workshop; deel een foto. Heb je een nieuwe opdrachtgever; laat het weten. Nieuw project; laat het zien!

Influencing
Wanneer een influencer op sociale media (ook wel contentmaker of kunstliefhebber genoemd) content maakt dat bij jouw project past, onderzoek dan of jouw doelgroep bij de volgers van deze influencer zit. Zo ja, bespreek dan een samenwerking.

Free publicity
Gratis publiciteit krijg je meestal niet vanzelf. Stuur persberichten naar diverse media en geef hier een telefonische follow up aan. Lokale radiozenders en bladen kun je ook een interview aanbieden. Aandacht trek je door mee te doen aan iets groters, zoals een festival. Of door bijvoorbeeld een flash mob te organiseren. De goedkoopste en beste manier blijft mond-tot-mond reclame. Deze vorm van reclame kun je bevorderen door te netwerken, maar moet vooral 'ontstaan'.

Drukwerk
Prikkel je doelgroep met een inspirerende vormgeving van je drukwerk, zoals bijvoorbeeld posters, flyers, folders, programmaboekjes etc. De verspreiding van je drukwerk kan meestal gratis via prikborden en folderrekjes van culturele instellingen en buurthuizen. Verspreiding op binnen- en buitenlocaties door gespecialiseerde bedrijven kost geld, maar dan blijft het wel gegarandeerd een bepaalde periode hangen.

Advertenties
Advertenties kun je plaatsen in kranten, tijdschriften, huis-aan-huisbladen en op het internet of sociale media. Je kan banners met jouw reclame op andere websites plaatsen, daarvoor betaal je per klik. Onderzoek ook of je gratis banners mag plaatsen of uitwisselen met andere sites die jouw doelgroep bezoekt.

SEO
Search Engine Marketing (SEM) bestaat uit Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). SEO is zoekmachineoptimalisatie: aanpassingen aan techniek en content van je website om deze hoog in de resultaten van zoekmachines te krijgen. Goede combinaties van zoekwoorden zijn hierbij belangrijk. SEA is het adverteren in zoekmachines.  

Nieuwsbrieven
Heb je een adressenlijst, dan kun je folders persoonlijk adresseren (direct mail) of per e-mail versturen. Als je e-mailings verstuurd kun je deze aan de persoonlijke voorkeuren van de lezers aanpassen. Pas op dat je reclamemail niet als spam wordt gezien en maak de mail persoonlijk.

Direct naar:

Presenteren

Portfolio

Je kunt de promotie ook uit handen geven aan een agent, producent of galeriehouder. Zorg wel zelf voor goed materiaal zoals foto’s en een bio. Je werk tonen op websites of in brochures van anderen, van een galerie of zaal bijvoorbeeld, is natuurlijk ook promotie.