Stappenplan starten als zelfstandige

Wil jij officieel starten als zelfstandige, of ben je net begonnen? Beschrijf dan je activiteiten, ondernemingsvorm, bedrijfsnaam en schrijf je daarmee in bij de Kamer van Koophandel. Daarna zet je je administratie op en dek je je ondernemersrisico's af.

1. Wanneer richt je als zelfstandige een onderneming op?

Werken als zelfstandige kun je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt opdrachten aannemen en je door je opdrachtgever laten verlonen. Dan laat je je uitbetalen door een payrollbedrijf en voer je zelf geen administratie of onderneming. Daarnaast kun je voor incidentele opdrachten een factuur sturen, die je opgeeft bij je aangifte inkomstenbelasting. Ga je regelmatig opdrachten uitvoeren die je wilt factureren? Dan wordt dat gezien als 'duurzaam ondernemen' en dan moet je je officieel inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Je kunt gaan werken als zzp’er (zelfstandige zonder personeel) of misschien wil jij wel personeel in dienst nemen.

Direct naar:

Werk in opdracht

2. Bepaal je activiteiten

Wat wil je gaan doen binnen je onderneming? Is dat één soort activiteiten, of wil je verschillende dingen combineren zoals bijvoorbeeld optreden, maken, ontwerpen, lesgeven? Je kunt meerdere activiteiten registreren. Als je je gaat inschrijven bij de KVK geef je deze op.

Direct naar:

Ondernemingsplan

3. Kies een ondernemingsvorm

Starten als zelfstandige doe je meestal met een eenmanszaak. Daar kun je er maar één van hebben. Dus als je uiteenlopende activiteiten onderneemt vallen deze allemaal onder die ene eenmanszaak, dat kan. Bij veel succes (winst) kan een bv een optie zijn. Daarnaast is het in de culturele sector ook niet ongebruikelijk om een stichting op te richten wanneer je vaker subsidie aan wilt vragen - als zelfstandige kun je dan een factuur sturen aan de (eigen) stichting.

Direct naar:

Eenmanszaak

Bv

Stichting

4. Kies een goede bedrijfsnaam

Kies een passende en duidelijke bedrijfsnaam waarmee je je kunt onderscheiden. Onder deze naam ga je je administratie voeren en je gebruikt deze in contact met de Belastingdienst, KVK en je klanten (op facturen). Let op: je hebt één bedrijfsnaam, maar je kunt meerdere handelsnamen gebruiken. Zo kun je gemakkelijk meerdere merken voeren of de diensten/producten die je levert onderscheiden. Omdat je maar één eenmanszaak kunt hebben is het slim dat de naam waarmee je je inschrijft bij de KVK past bij alle andere handelsnamen/merken die je wilt gaan voeren. Tip: check ook meteen of het webadres dat je zou willen gebruiken beschikbaar is.

5. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Maak een afspraak bij de KVK. Hier geef je aan dat je een eenmanszaak op wilt richten en wat voor producten of diensten je van plan bent om te gaan leveren en in welke branche (je activiteiten). Hier worden, tijdens de inschrijving, zogenaamde SBI-codes aan gekoppeld. Je onderneming kan qua activiteiten onder een of meerdere SBI-codes vallen. Dit kun je na je inschrijving op ieder gewenst moment aanpassen. Bij de oprichting van een onderneming wordt bepaald of je in aanmerking komt voor een btw-nummer. Tip: zorg dat je je goed informeert via de website van de KVK over de oprichtingseisen.

6. Administratie opzetten

Start je een onderneming, dan heb je ook de verantwoordelijkheid hier een heldere administratie over te voeren. Let op dat al je activiteiten voor je eenmanszaak in één administratie verwerkt moeten worden. Je voert ook een administratie over de omzetbelasting als je een btw-nummer toegewezen krijgt. Start je een eenmanszaak, zorg dan dat je je urenadministratie goed bijhoudt om in aanmerking te kunnen komen voor zelfstandigenaftrek (en eventueel startersaftrek). Je bent verplicht je bedrijfsadministratie zeven jaar te bewaren.

7. Verzeker je

Door je te verzekeren tegen schade, aansprakelijkheid en inkomensverlies verklein je je ondernemersrisico's. Inventariseer je risico's op de korte en lange termijn. Overweeg bijvoorbeeld een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, en pensioenvoorzieningen. Daarnaast zijn er speciale verzekeringen voor de kunst- en cultuursector, zoals materiaalverzekeringen voor je waardevolle spullen.

8. Algemene voorwaarden opstellen

Je kunt je ondernemersrisico’s ook verkleinen door algemene voorwaarden op te stellen. Dit is niet verplicht. Ze gaan over verwachtingen en aansprakelijkheid tussen de aanbieder en de klant. Deze kun je laten opnemen bij de KVK, op je website publiceren en in ieder geval meesturen met offertes en/of contracten. Kijk of je gebruik kunt maken van voorbeelden van je beroepsvereniging, laat eventueel een jurist meekijken of besteed dit uit.

Direct naar:

Juridisch advies

9. Vindbaarheid optimaliseren

Je onderneming is opgericht, nu moet je ook vindbaar zijn (en blijven) voor potentiële opdrachtgevers en klanten. Zorg bijvoorbeeld voor een eigen website of profiel op socialemediakanalen. Je kunt ook een marketingplan maken waarin je concretiseert hoe je je product of dienst in de markt gaat zetten.

Direct naar:

Marketing