Faq hoe promoot ik mijn muziek?
Waar moet je aan denken wanneer je je eigen muziek wilt gaan promoten? Welke rol spelen traditionele en nieuwe media daarin? En wat doe je eigenlijk met alle data die je tegenwoordig kunt verzamelen?
Op deze pagina
Extra
Momentum creëren
Journalisten informeren zich via platenmaatschappijen, internet en podia, maar die volgen op hun beurt de pers weer op de voet. Breng je zelf muziek uit en/of heb je een tour, dan is dat een goed moment om een persbericht te versturen en journalisten, blogs en pluggers te benaderen. Houd er rekening mee dat je dit al doet vóór je muziek is uitgebracht, uitgebrachte muziek is vanaf het moment dat het uit is eigenlijk al oud nieuws. Tevens is dit een goed moment om content op je sociale media te plaatsen, recensie-exemplaren van je album te versturen en videoclips uit te brengen. Onderschat ook de waarde van lokale kranten, websites en agenda’s in de bladen niet. Deze worden over het algemeen vaker en intensiever gelezen dan landelijke kranten.
Direct naar:
Online media
Online media zijn belangrijke informatievoorzieningen voor fans, redacties en journalisten. We maken hierbij onderscheid tussen redactionele online media (blogs, e-zines, websites), statische content (videokanalen, streamingplatformen, podcasts) en user-generated content (Tik Tok, Instagram, Facebook).
Belangrijk om in acht te nemen is dat sommige user-generated content zo intensief gevolgd kan worden dat het kenmerken aanneemt van statische content. Dit is content die gevolgd wordt door een gebruiker, zónder specifiek voor die individuele gebruiker te zijn gemaakt. In zo’n geval heet de maker van de gevolgde content een influencer.
Data
Als artiest is het belangrijk om zichtbaar te zijn op de plekken waar jouw fans zich bevinden, en op de hoogte te zijn van hun interesses. Als een influencer fan is van jouw muziek, en hij of zij een doelgroep vertegenwoordigt die aansluit bij jouw eigen doelgroep, kun je hier veel voordeel uit halen. Doe dus goed onderzoek naar het online speelveld, baseer je onlinestrategie op data en analyse. Probeer ook samen te werken met kanalen die jouw doelgroep vertegenwoordigen.
User-generated content
Als artiest zijn dit de kanalen die je zelf kunt inzetten om je fans te bereiken. Of de kanalen die je fans inzetten om jou als artiest te bereiken. De interactie tussen fan en artiest is de essentie van deze kanalen, jullie zijn beiden users.
De meeste interactie vindt plaats op de geijkte sociale mediakanalen als Instagram en Facebook, maar het is belangrijk om te onderzoeken waar jouw fans zich bevinden. Zo zitten kinderen en tieners veel op TikTok en zitten liefhebbers van elektronische muziek veel op SoundCloud.
Hoe meer interactie er ontstaat tussen jou en je fans, hoe meer data je tot je beschikking hebt. Veel van deze kanalen kunnen je inzage geven in de gegevens van jouw volgers. Dit helpt je om jouw doelgroep nóg beter te definiëren. Geef deze gegevens niet uit handen aan derden, want beschikken over deze data is zeer waardevol, ook voor een platenmaatschappij. Het sterkt je in je onderhandelingspositie.
Radio
Radiostations hebben zogenaamde pluggersuurtjes: een bezoekuur voor platenmaatschappijen en artiesten om hun nieuwste releases aan te bieden. Stuur recensie-exemplaren van je album naar belangrijke radioprogramma's. Onderschat daarnaast de honderden kleine lokale radiostations niet. Zij zijn vaak enthousiast over de lokale scene en blijven trotse promotors van je muziek naarmate je bekender wordt. Probeer ook met radiostations een constructieve relatie op te bouwen net als met journalisten en andere mensen uit de industrie.