Stappenplan NFT’s maken

Hoe maak je NFT’s en welke keuzes liggen daaraan ten grondslag? Hoe verkoop je ze en hoe kies je het platform waarop je deze gaat verkopen? Hoe verdien je euro's met de verkoop en waar moet je op letten?

1. Inlezen en ervaring opdoen

Starten met het maken en verkopen van NFT’s begint met inlezen. Het is belangrijk dat je vooraf weet hoe een blockchain werkt, hoe cryptovaluta ontstaan en hoe deze markt zich beweegt. Om ervaring op te doen kun je klein beginnen. Wissel bijvoorbeeld tien euro om naar cryptovaluta en maak een wallet aan. Koop een paar (goedkopere) NFT’s en maak zelf eens een NFT. Hierdoor krijg je een beter begrip van deze markt en of dit bij jou past.

Direct naar:

NFT's

2. Strategie bepalen

Bepaal wat je wilt gaan maken en laat daarbij je creativiteit de vrije loop. Stel ook je doel en/of verdienmodel vast. Daarnaast kun je de volgende vragen beantwoorden. Wil je een enkele NFT maken of een collectie? Wat wordt de toegevoegde waarde van de NFT? Wat maakt deze uniek?

3. Een platform kiezen

Via openbare platforms worden NFT’s verkocht en zijn transacties zichtbaar. Er bestaan heel veel van deze platforms en je kunt zelf kiezen via welk platform je jouw NFT (collectie) wilt verkopen. De keuze voor een bepaald platform gaat samen met de keuze voor een blockchain en bijbehorende cryptovaluta.

Het grootste en meest bekende platform is OpenSea. Dit platform is compatibel met verschillende blockchains, waaronder de Ethereum, Polygon en Klaytn blockchains. Op de Tezos blockchain is het platform OBJKT het populairste. Er zijn ook platformen die makers en werk selecteren, vergelijkbaar met een galerie. Zoals het Nederlandse platform Authic en het platform 1stDibs en SuperRare. SuperRare heeft zich zelfs doorontwikkeld en heeft nu ook een fysieke galerie in New York City. Daarnaast kunnen de platforms gespecialiseerd zijn in specifieke kunstvormen, zoals het platform fx(hash) dat zich richt op generative art – hier worden NFT’s gecreëerd op basis van code en (vaak) artificiële intelligentie.

Er bestaan ook galeries die NFT’s verkopen, zoals Upstream Gallery in Amsterdam. De galerie OP.ENSPACE in Amsterdam is volledig gewijd aan NFT’s. Als jonge maker is het interessant om te onderzoeken of je kunt samenwerken met een platform of galerie. Hiermee vergroot je namelijk je naamsbekendheid en je krijgt hulp en begeleiding. Hier zijn natuurlijk wel kosten (percentages) aan verbonden, net zoals in de fysieke kunstwereld.

De administratieve kosten die je betaalt voor het minten van een NFT (het plaatsen op de blockchain) verschillen per platform. Deze betaal je in cryptovaluta. Omdat de waarde daarvan zo sterk fluctueert zijn ook de kosten niet constant hetzelfde. Je kunt grofweg rekenen op een paar  dubbeltjes tot een paar euro per NFT. Maar houd er rekening mee dat uitschieters mogelijk zijn.

4. Marketingplan maken

NFT’s maak je (in principe) om te verkopen. Dat betekent dat de marketing van de NFT’s veel tijd en aandacht vraagt. Zet je alleen je NFT (collectie) op de blockchain en onderneem je verder geen actie, dan gebeurt er waarschijnlijk ook helemaal niets. Maak dus van tevoren een uitgebreid en gedegen plan waarmee je de kans op succes aanzienlijk vergroot. Het kan zo zijn dat je je eerste strategische plan daarop wilt aanpassen. De keuze voor het verkoopplatform is ontzettend belangrijk en vormt ook een groot onderdeel van je marketingplan. Kies een platform (of galerie) dat bij jouw werk past!

Direct naar:

Marketing

5. Maak je NFT (collectie)

Na het creëren van de NFT (collectie), ga je deze op de blockchain plaatsen. Je zorgt dat je een ‘wallet’ (portemonnee voor cryptovaluta) bezit en cryptovaluta (om de administratieve kosten te betalen). Lees je hier goed over in, want ook op het gebied van wallets kun je veel keuzes maken. Deze keuze kan ook van invloed zijn op de uitbetaling in giraal geld. Lees hier meer over in stap 7 en in de download Wetgeving rond inkomsten uit NFT-verkoop.

Vervolgens ga je je NFT minten op de blockchain. Het kan zo zijn dat je hier specialistische hulp (op het gebied van ICT) voor nodig hebt. Houdt dan rekening met extra kosten. Online vind je tal van stappenplannen over het technische aspect van het minten. Hier maak je ook keuzes ten aanzien van je rechten.

Let er bij het maken van NFT’s op dat je niet andermans rechten schendt. Zorg dat je object volledig eigen is. Gebruik bijvoorbeeld geen bestaand lettertype of beeld. Zit er een programmeerfout in de code van je NFT? Dan kan het lastig zijn deze te repareren. In het ergste geval betaal je dan nog een keer dezelfde kosten als voor het aanmaken van een nieuwe NFT.

6. Publiciteit creëren

Zodra je NFT (collectie) gemint is, of zelfs al daarvoor, kun je publiciteit gaan maken. In stap vier heb je hier een goed plan voor opgesteld en ga je nu concreet aan de slag. Online communicatiekanalen zoals Twitter en de metaverse spelen een veel grotere rol bij de marketing van NFT’s dan bij fysieke (kunst) producten. De metaverse is de virtuele (3D) wereld waarin mensen online met elkaar in contact komen. Zij vormen hier ook ‘communities’ en daarin is ook ruimte voor de promotie van NFT’s. Denk dus breed en vooral creatief, want gebaande paden zijn er nog niet!

Direct naar:

Publiciteit

7. Jezelf uitbetalen na een verkoop

Houd er rekening mee dat je na de verkoop van NFT’s geen giraal geld, maar een bepaald type cryptovaluta in je wallet hebt. Deze zijn de ene dag meer waard dan de andere. Daarnaast is het goed om te weten dat in de praktijk het omwisselen van cryptovaluta naar giraal geld, problemen kan opleveren: het kan geweigerd worden. Dit is afhankelijk van het beleid van de (financiële) instelling (bijv. een aanbieder van cryptodiensten die virtuele valuta’s naar euro’s wisselt en andersom, en aanbieders van bewaarportemonnees). Hierover lees je meer in de download Wetgeving rond inkomsten uit NFT-verkoop.