Stappenplan marketing filmproductie

Het marketing- en distributieplan maak je in de initiatieffase van je film. Een distributeur en salesagent participeren vanaf het eerste moment in een film en zijn dus mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dat plan gedurende het productieproces. Ook de marketingkosten moeten in het budget zijn opgenomen voordat de film in productie gaat.

Over de release van een film wordt stevig onderhandeld door de producent, de distributeur en eventueel de salesagent. Het vaststellen van de platforms waarop de film wordt vertoond is ook een kwestie van auteursrechten.

Dit stappenplan bevat de minimumvoorwaarden waar een marketingplan aan moet voldoen om een film in de juiste volgorde te kunnen verkopen aan distributeurs, vertoners en publiek.

1. Pré-productie

Het marketingplan stelt je in staat om het idee van de film te pitchen, fondsen te werven, belangstelling voor distributie te wekken en interesse bij de media voor de regisseur, de cast, etc.

Beschrijf in het plan zowel de traditionele marketing- en distributietechnieken als online strategieën. Werk transmediaal om doelgroepen te bereiken. Zichtbaarheid op verschillende platforms is essentieel; je creëert volgers, het publiek vindt jou en jij je publiek.

Een persbericht vooraf moet deel uitmaken van het plan en tegelijkertijd kun je de website al toegankelijk maken. Het plan moet op orde zijn voordat de productie start.

In het marketingplan staat:

  • Wat de target market is: op welke doelgroep richt de film zich, kijk bijvoorbeeld naar het Mentality model van Motivaction;
  • Een sterkte- en zwakte analyse (SWOT);
  • Welke marketingtools nodig zijn om dit publiek te kunnen bereiken (sociale media, persberichten, foto’s, affiches, aandacht in de media, speciale evenementen, website, etc.)
  • Wat de basisvereisten zijn qua distributie om tenminste uit de kosten te kunnen komen;
  • Wie zich gaan bezig houden met de marketing en publiciteit (b.v. wie schrijft de persberichten en wie maakt de stills).

Direct naar:

Marketing

2. Tijdens de productie

Alle marketingtools moeten worden voorbereid terwijl de film in productie is. Later is te laat.

  • Het shooting script moet worden geanalyseerd om te bepalen welke verhaalelementen het meest in aanmerking komen voor de marketing van de film;
  • De sleutelscènes moeten worden gecovered door de stillfotograaf. Een variëteit aan composities (horizontaal, verticaal, etc.) met ruimte op het negatief is van groot belang voor het ontwerp van posters, flyers, persmappen, advertenties en dergelijke.
  • Aan de sleutelscènes moet ook extra filmmateriaal worden besteed (opnieuw met verschillende kadreringen, ruimte op het negatief voor eventuele titels en credits). Dit komt enorm van pas bij het maken van trailers, commercials en de zogenaamde EPK (Electronic Press Kit) die de trailer bevat, een making of, etc.) Gebruik van outtakes voor trailers kan overigens kosten besparen.
  • Een "making of" met o.a. interviews met regisseur en cast, achtergrondverhalen.

3. Postproductie

De minimale vereisten zijn:

  • Verhalen over het maken van de productie;
  • Korte beschrijving van de plot, een korte en een lange synopsis;
  • Speciale zaken, zoals human interest verhalen over de cast, bestemd voor de doelgroep;
  • Productiefoto’s in zwart-wit en kleur;
  • Een website;
  • Berichten op sociale media;
  • De persmap;
  • De Electronic Press Kit;
  • Trailer en eventueel televisiecommercial(s);
  • Flyers en verkoopsheets voor festivals, filmmarkten, of mailings.