Presenteren

Afhankelijk van je werksituatie presenteer je de ene keer jezelf of je bedrijf, en de andere keer je project of idee, of beiden. Bij verschillende situaties horen verschillende presentatievormen; zoals de elevator pitch op een netwerkbijeenkomst of in een sollicitatiegesprek, de pitch in een competitie en je online presentatie op websites en sociale media.

Online

Je presenteert jezelf vaak al online, via sociale media en/of via je eigen website. Misschien heb je op een van deze media een cv, biografie, artist statement en/of portfolio staan waarnaar je kan verwijzen. Via sociale media kun je mensen aan je verbinden door regelmatig nieuwe ontwikkelingen te delen. 

Let ook op wat er verschijnt als je jezelf googled. Er zijn misschien ook zaken waar je je niet mee wilt presenteren, bijvoorbeeld wanneer je gaat solliciteren. Kijk of je deze zaken kunt verwijderen of heb een uitleg paraat.

Direct naar:

Publiciteit

Portfolio

Pitch

Pitches komen in alle kunstdisciplines voor. Een definitie van ‘pitch’ is ‘verkooppresentatie’. Je verkoopt jezelf, je idee of je project aan geïnteresseerden. De pitch is kort, origineel en bondig. Pitchen gebeurt in het kader van een wedstrijd of competitie, op een festival of op een (digitaal) platform. Meestal is het een live presentatie en soms wordt de term pitch voor een schriftelijke omschrijving van je idee gebruikt.

Er zijn allerlei platforms waar creatieven hun ideeën kunnen presenteren. Denk aan TED, Het beste idee van Nederland en crowdfundingsites zoals Crowdaboutnow en Voordekunst. De organisatie bepaalt de precieze tijd die je krijgt, maar ga uit van ongeveer vijf tot tien minuten. Zorg ervoor dat je pitch aansluit bij de doelgroep. Je houdt een ander verhaal voor potentiële klanten of opdrachtgevers dan voor een fonds dat subsidies geeft.

Direct naar:

Netwerken

Elevator pitch

De elevator pitch duurt dertig seconden tot twee minuten en is vooral gericht op de netwerksfeer. Je gebruikt je elevator pitch bijvoorbeeld op een feestje, seminar of in de pauze van een voorstelling, maar ook in een sollicitatiegesprek. Het is een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en wat je doet.

De elevator pitch begint met een goede binnenkomer om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is. Wat goed werkt is met een verzoek eindigen, daarmee maak je een geïnteresseerde indruk en het zorgt ervoor dat je beter in de gedachten van je gesprekspartner blijft.

Pecha Kucha

Pecha Kucha is een concept voor het houden van korte, krachtige en creatieve presentaties. De naam stamt af van een Japans woord voor 'prietpraat'. Het is een diavoorstelling van twintig afbeeldingen, die per slide door de spreker in twintig seconden worden toegelicht, in een totale tijd van zes minuten en veertig seconden. Elke afbeelding wordt dus precies twintig seconden getoond. Er worden regelmatig Pecha Kucha-avonden georganiseerd in Nederlandse steden, meestal met deelnemers uit de creatieve sector.

Zakelijk telefoneren

De eerste indruk bepaalt het beeld dat mensen van jou hebben, ook als dat telefonisch is. Het sturen van een telefoongesprek kan ingewikkeld zijn, omdat je elkaar niet ziet en je de gemoedstoestand van je gesprekspartner niet kunt inschatten. Met een goede voorbereiding is de kans op een succesvol gesprek groter. 

Direct naar:

Zakelijk telefoneren

Algemene tips

  • Bereid je goed voor; 
  • Zorg dat je presentatie op verschillende platfoms met elkaar overeenkomen. Presenteer je online bijvoorbeeld niet heel anders dan op je cv of in een pitch. Denk ook aan je kleding bij een ontmoeting;
  • Investeer eerst in de relatie, dan pas in de informatie;
  • Vertel belangrijke zaken twee keer in andere woorden;
  • Wees positief en enthousiast.

Direct naar:

Marketing