Duurzaam ondernemen

Er is veel aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid. Iedere zichzelf respecterende organisatie doet eraan mee, ook het bedrijfsleven vindt het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Maar hoe zit het met de culturele sector? Het culturele veld is van nature al maatschappelijk betrokken, daarnaast is er steeds meer aandacht voor duurzame productie, gebouwen en evenementen.

Wat is duurzaamheid of MVO?

Met duurzaamheid richten we ons bewust op de generaties van de toekomst. De zorg dat deze in een leefbare omgeving kunnen wonen en werken, is een verantwoordelijkheid van onze generatie. De manier waarop deze bewustwording door veel organisaties in handelen is omgezet, wordt ook wel MVO genoemd. De termen 'duurzaamheid', 'duurzaam ondernemen' of 'MVO' worden vaak door elkaar gebruikt.

Wat levert duurzaam ondernemen op?

  • Bestaansrecht: door duurzaam te ondernemen vergroot je het bestaansrecht van je onderneming.
  • Plezier: het is leuk om samen met collega's na te denken over duurzaamheid. Zeker als je bedenkt welke voordelen het biedt.
  • Netwerk: duurzaam ondernemen opent deuren naar nieuwe netwerken, naar organisaties of mensen die met hetzelfde bezig zijn.
  • Reputatie: hoe duurzamer jij onderneemt, hoe aantrekkelijker je bent voor overheden of voor bedrijven die vanuit hun MVO-beleid in je willen investeren.

Rol van de culturele sector

De culturele sector kan zich ook inzetten voor een duurzamere leefomgeving door meer bewustwording te creëren. Kunstuitingen hebben namelijk de bijzondere kracht om verandering teweeg te brengen door inzicht te geven of urgentie te duiden. Maatschappelijke kwesties zoals duurzaamheid kunnen hierdoor meer draagkracht krijgen. Bijvoorbeeld het internationale initiatief Music Declares Emergency.

Triple P benadering

Hoe kun je zelf duurzamer ondernemen? Aan de hand van de triple P benadering behandelen we een aantal onderwerpen. MVO is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet). Het gaat om het vinden van een balans tussen people, profit en planet. In de tabs onderaan deze pagina vind je nog veel meer tools om mee aan de slag te gaan en voorbeelden ter inspiratie.

Planet

  • Afval: wat doe je met resterend marketingmateriaal, expositiemateriaal, etc.?
  • Energieverbruik: gebruik je ledverlichting, print je bewust, etc.?
  • Vervoer: is de plek waar je werkt, exposeert of optreedt goed met het openbaar vervoer te bereiken?

Profit

  • Hoe kun je kosten besparen: in plaats van meer geld binnenhalen, kun je ook minder uitgeven?
  • Denk in partnerschappen: kun je samen een depot, werkruimte of opslag delen of samen groene stroom inkopen?

People

  • Sociale verantwoordelijkheid: zorg je goed voor de mensen met wie je werkt of die service aan je verlenen? Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling? Werk je met vrijwilligers? Werk je met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt?
  • Impact op de omgeving: werk je samen met lokale leveranciers? Worden buurtbewoners betrokken bij je activiteiten? Werk je aan een langdurige relatie? Leg je verbindingen met maatschappelijke instellingen of bedrijven in de buurt? Bijvoorbeeld voor het gebruik van ruimtes, logistieke ondersteuning of sponsoring?
  • Internationale verantwoordelijkheid: waar komen de materialen vandaan waarmee je werkt? Is er kinderarbeid in het spel? Gebruik je fairtrade producten en communiceer je dat ook?