Stappenplan website beginnen

Met een eigen website of blog ben je altijd en overal zichtbaar voor het publiek of jouw doelgroep. Je gebruikt een website niet alleen om te vertellen wie je bent en wat je doet, maar ook om (delen van) je werk te publiceren. Zo heeft de bezoeker meteen een indruk van jouw kwaliteiten of specialisme.

1. Domeinnaam vastleggen

Bedenk een logische, duidelijke naam voor je site. Als je al een bedrijfsnaam hebt, gebruik dit dan ook als domeinnaam. Heb je al een site, bijvoorbeeld onder je eigen naam, dan kun je deze ook door laten linken naar een nieuwe domeinnaam. Bij de SIDN kun je checken of een domeinnaam met .nl nog vrij is. Andere domeinen kun je via hostingpartijen checken. Als de naam nog vrij is, leg je die bij zo’n partij vast. Het hosten van je website hoeft niet meer dan een paar tientjes per jaar te kosten.

2. Bedenk het doel van de site

Maak voor jezelf duidelijk wat je met je website wilt bereiken. Wil je alleen zichtbaar zijn voor geïnteresseerden of potentiële werkgevers? Wil je wekelijks of misschien zelfs dagelijks nieuwe publicaties doen op je site? Wil je je werk verkopen via de site? Of wil je dat bezoekers kunnen reageren op wat ze zien? In het laatste geval is een weblog een simpele en goedkope oplossing. Welke vorm je ook kiest, zorg in ieder geval voor een contactpagina.

Een webwinkel starten is technisch ingewikkelder en daarnaast heb je rekening te houden met verschillende wetten en regels voor online verkoop. Lees hier meer over op de website van de Kamer van Koophandel.

Direct naar:

Marketing

Publiciteit

3. Creëer de structuur

Bedenk welke inhoud je op je website wilt plaatsen om je doel te bereiken. Vertaal dit naar webpagina's. Nu je een lijst hebt van de webpagina's die je wilt maken, ga je er structuur in aanbrengen. Dit doe je door webpagina's die qua inhoud bij elkaar horen onder één kop (of een verzamelpagina) te plaatsen. Uiteindelijk komt hier de menu-structuur die je nodig hebt uit naar voren.

4. Zorg voor tekst

Schrijf de teksten voor je website of laat dit doen door iemand die daar gespecialiseerd in is. Schrijven voor het web vereist een andere manier van schrijven dan op papier. Houd het kort en maak je teksten persoonlijk. Werk zo mogelijk met opsommingen, zodat de lezer geen grote lappen tekst op zijn scherm ziet. Dat schrikt af. Laat je teksten altijd door iemand nalezen en zorg dat ze foutloos zijn.

5. Beeldmateriaal zoeken of maken

Verzamel beeldmateriaal voor je site en maak het geschikt voor plaatsing op internet. De standaard resolutie van foto’s op internet is 72 pixels per inch. Onnodig zware afbeeldingen vertragen je site.

6. Website maken of laten maken

Afhankelijk van het doel van je site gebruik je een weblog, of voor complexere sites programma's als Frontpage of DreamWeaver. Je kunt ook gebruik maken van open Content Management Systemen zoals Wordpress. Als je dit niet ziet zitten, laat je een website maken door iemand die hierin gespecialiseerd is. Zorg dat de webbouwer je uitlegt hoe je je website actueel houdt.

Als je een website gaat maken, houd dan rekening met de verschillende soorten browsers in verschillende versies. De meest gebruikte zijn Google Chrome, Internet Explorer, Safari en Firefox. Een site die vanuit de ene browser perfect oogt, kan in een andere browser anders van kleur, sterk vervormd of zelfs onleesbaar zijn. Ook de instellingen van computers zijn van invloed op het beeld van de verschillende bezoekers. Houd ook rekening met bezoekers die via een tablet of smartphone websites bezoeken.

7. Website onder de aandacht brengen

Als je site klaar is, moet hij onder de aandacht komen van het publiek en zoekmachines. Stuur allereerst een mail rond naar je netwerk met het adres van je nieuwe website. Maar meld je site ook aan bij zoekmachines als Yahoo en Google, relevante e-zines of startpagina’s. Hoe meer verwijzingen naar jouw site, hoe hoger je in de resultaten van zoekmachines komt.

8. Website actueel houden

Publiceer regelmatig nieuws of nieuw werk op je site. Dit maakt dat mensen terugkomen. Het ziet er niet professioneel uit als direct duidelijk is dat er maanden niets aan de site gedaan is. Als je social media gebruikt als aanvulling op je website, verwijs daar dan naar.