test

... publiciteit maken

Publiciteit maken

Met publiciteit trek je de aandacht van potentiële bezoekers, kopers of opdrachtgevers. Beantwoord de volgende vragen en bepaal dan welke vormen van publiciteit geschikt zijn. Controleer regelmatig of je alle deadlines haalt en binnen budget blijft.

  • Wat ga je promoten; gaat het om een project of om de makers?  
  • Waar; is het bijvoorbeeld landelijk of lokaal?
  • Wanneer; is er een deadline? Hoeveel tijd heb je?
  • Wat is het doel van je promotie; publiek trekken voor een evenement, of bekendheid geven aan de kunstenaar(s)/organisatie?
  • Wie wil je bereiken; bekenden, nieuw publiek, journalisten?
  • Waar bereik je je potentiële publiek; bijvoorbeeld op scholen, in het uitgaansleven, of thuis.
  • Wat is je promotiebudget? Benoem alle middelen apart en koppel daar een planning en budget aan.

Online presentatie: website en social media
Een eigen website moet een professioneel en actueel beeld geven van wie je bent en waar je mee bezig bent. De site moet aansluiten op de andere middelen die je inzet om publiciteit te maken.

Social media gebruik je om een relatie met je fans, klanten of bezoekers aan te gaan. Kies een mix  die past bij je doelgroep: Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram en Twitter. Accounts zijn gratis maar bijhouden kost veel tijd. Reageer op vragen en reacties en deel ook eens iets van anderen. Blijf altijd professioneel en positief op de accounts die je zakelijk gebruikt. Deel nieuwe projecten of laat weten waar je te zien bent. Bedenk wat je wilt vertellen via deze kanalen: wil je expertise delen, aan je imago werken, of wil je weten wat je 'volgers' van je werk vinden?  

Gratis publiciteit: pers, acties en mond-tot-mondreclame
Free publicity krijg je meestal niet vanzelf. Stuur persberichten naar diverse media en geef hier een telefonische follow up aan. Lokale radiozenders en bladen kun je ook een interview aanbieden.  Aandacht trek je door mee te doen aan iets groters, zoals een festival. Of door bijvoorbeeld  een flash mob te organiseren. De goedkoopste en beste manier blijft mond-tot-mond reclame. Deze vorm van reclame kun je bevorderen door te netwerken, maar moet vooral 'ontstaan'.

Betaalde publiciteit: drukwerk, advertenties, banners, SEM
Verspreiding van drukwerk kan meestal gratis via prikborden en folderrekjes van culturele instellingen en buurthuizen. Verspreiding op binnen- en buitenlocaties door gespecialiseerde bedrijven kost geld maar dan blijft het wel gegarandeerd een bepaalde periode hangen.

Advertenties kun je plaatsen in kranten, tijdschriften, huis-aan-huisbladen en op het internet. Je kan banners met jouw reclame op andere websites plaatsen, daarvoor betaal je per klik. Vraag ook of je gratis banners mag plaatsen of uitwisselen met anderen. Je kan ook proberen bedrijven of instellingen hun banners op jouw site te laten plaatsen, dan kan het jou wat extra inkomen opleveren.

Search Engine Marketing (SEM) bestaat uit Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). SEO is zoekmachineoptimalisatie: aanpassingen aan techniek en content van je website om deze hoog in de resultaten van zoekmachines te krijgen. Goede combinaties van zoekwoorden zijn hierbij belangrijk. SEA is het adverteren in zoekmachines. 

Mailings

Heb je een adressenlijst, dan kun je folders persoonlijk adresseren (direct mail) of per e-mail versturen. Als je e-mailings verstuurd  kun je deze aan de persoonlijke voorkeuren van de lezers aanpassen. Pas op dat je reclamemail niet als spam wordt gezien, maak de mail persoonlijk.

Promotie door anderen
Je kunt de promotie ook uit handen geven aan een agent, producent of galeriehouder.  Zorg wel zelf voor goed  materiaal zoals foto’s en een bio. Je werk tonen op websites of in brochures van anderen, van een galerie of zaal bijvoorbeeld, is natuurlijk ook promotie.

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+