Faq hoe realiseer ik mijn kunsteducatief project?

Je hebt een idee voor een kunsteducatief project. Wie zijn je potentiële opdrachtgevers en wat vinden zij belangrijk? Bekijk ook of het interessant is om samen te werken met andere aanbieders. Start je een nieuw kunsteducatief project? Check dan of je misschien subsidie aan kunt vragen.

De selectie van een kunsteducatief project

Wanneer je een goed idee hebt voor een kunsteducatief project, maar je hebt geen werkgever, presenteer je idee dan aan potentiële opdrachtgevers. Denk aan scholen, kunstencentra, culturele instellingen, gezelschappen, buitenschoolse opvang of buurthuizen. Waar letten deze potentiele opdrachtgevers op wanneer zij een project selecteren?

  • Venieuwend aanbod
    Er is veel aanbod op het gebied van kunstprojecten. Wanneer je een project wilt opzetten, doe dan onderzoek naar soortgelijke projecten. Wellicht is er al een project dat hetzelfde aanbiedt als het jouwe. Je maakt de meeste kans bij een opdrachtgever wanneer je een project aanbiedt dat vernieuwend en betekenisvol is en buiten de gebaande paden gaat.
     
  • Kwaliteit
    De kunsteducatie-instelling let scherp op kwaliteit en actualiteit. Er wordt niet alleen beoordeeld hoe goed je project is in de uitvoering. Er wordt ook gekeken naar de lengte en opbouw van het programma, de mate van interactiviteit en of je het perspectief van kinderen of jongeren kunt verbreden. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je aansluit op hun belevingswereld. Aantoonbare ervaring met educatieve projecten en met projectmatig werken is in je voordeel.
     
  • Binding met de regio
    Het komt voor dat kunsteducatie-instellingen een voorkeur hebben voor kunstenaars/docenten uit hun eigen stad of regio.
     
  • Kosten en organisatie
    Natuurlijk wordt er ook gekeken naar de prijs die je vraagt en naar de locatie: kan het in een klaslokaal, in een klein theater of in een grote zaal met een gigantisch podium? Het aantal deelnemende kinderen en/of jongeren is ook van belang, de kwantiteit.
     
  • Periode van aanbod
    Veel kunsteducatie-instellingen presenteren hun programma voor het volgende seizoen in het voorjaar. De beste tijd om jezelf te presenteren is dus tussen september en februari, vóórdat de brochures met het nieuwe aanbod gemaakt worden.

Samenwerken

Er is veel vraag naar projecten waarbij een samenwerking wordt aangegaan tussen verschillende kunstdisciplines en scholen. Met als doel kinderen en/of jongeren met elkaar te verbinden via kunst. Je kunt bijvoorbeeld een compagnon zoeken die een andere expertise heeft en meerdere scholen, buurthuizen of culturele instellingen benaderen. Ook musea, muziekcentra en gezelschappen staan vaak open voor nieuwe ideeën. Let dan wel goed op hoe jouw plan het aanbod versterkt.

Direct naar:

Samenwerken

Subsidie aanvragen

Wanneer je project aan bepaalde criteria voldoet kun je subsidie aanvragen. Je kunt hiervoor terecht bij de gemeente, de overheid of subsidiegevers op het gebied van cultuureducatie. Een eerste stap is het vinden van partners, zoals een culturele instelling, en/of een opdrachtgever. Ook moet je een plan van aanpak schrijven en onderbouwen waarom jouw project een aanvulling is op het al bestaande aanbod. De subsidiegevers hebben vaak speerpunten zoals aanbod voor het primair onderwijs of projecten waarbij kinderen worden bereikt die niet zo snel met kunst in aanraking komen. Ook als zzp’er of stichting kun je subsidie aanvragen voor projecten met amateurs.

Direct naar:

Subsidie

Fondsen