Stappenplan verdienmodel

Geld verdienen met je eigen onderneming doe je door een sterke strategie te bepalen. Een verdienmodel (of meerdere) is onderdeel van deze strategie. De inzichten die het model je opleveren helpen je plannen te verwoorden en dit kun je weer verwerken in je ondernemings- en marketingplan. Een verdienmodel bouw je op uit verschillende onderdelen. 

1. Bepaal het klantsegment

Voor wie werk je of maak je werk? Met het verdienmodel maak je inzichtelijk welk klantsegment je aan wilt spreken (je doelgroep).

Direct naar:

Verdienmodellen

2. Bepaal de waardepropositie(s)

In welke behoeftes voorzie jij je klant? De waarde die jij aan een klant kunt leveren noem je een waardepropositie. Het is de bundeling van producten en/of diensten die ‘een probleem oplossen voor’ of ‘voordelen bieden aan’ je klanten.

3. Bepaal het prijszettingsmechanisme

Staat de prijs vast of is deze variabel? Wat levert het meest op? Zijn er kortingsmogelijkheden of extra’s voor je klanten? Je kiest voor een prijszettingsmechanisme dat past bij je doelgroep en waardeproposities.

4. Bepaal het prijsniveau

Hoe hoog wordt de prijs van je product of dienst? Laat je deze afhangen van de kosten die je maakt, van de prijzen van je concurrenten of wat de klant over heeft voor jouw waardepropositie? Denk ook aan het ‘pay-what-you-wish’ principe. Het prijsniveau en het prijszettingsmechanisme stem je op elkaar af.

Tips:

  • Gratis werken is geen verdienmodel. Doe dat alleen wanneer het onderdeel is van een goede strategie, waardoor het een investering wordt waarmee je op den duur meer inkomsten creëert. Houd wel altijd de kaders van de fair practice code in de gaten. Let op: veel mensen beschouwen ‘gratis’ als ‘niks waard’.
  • De prijs van een product of dienst kun je makkelijk vaststellen door te kijken naar de kostprijs of naar het prijsniveau van concurrenten. Maar onderzoek ook wat toekomstige klanten zouden willen betalen voor jouw waardepropositie, want dit kan zomaar hoger uitvallen.

5. Bepaal de inkomstenstructuur

Door het prijszettingsmechanisme en het prijsniveau vast te stellen krijg je inzicht in de inkomsten van deze waardepropositie. Zijn het eenmalige inkomsten (bijvoorbeeld bij productverkoop) of zijn ze terugkerend (bijvoorbeeld maandelijks). Deze inkomstenstromen maak je concreet en zet je tegenover de kostenstructuur.

6. Bepaal de kostenstructuur

Wat worden je vaste en variabele lasten? Vaste lasten zijn bijvoorbeeld de huur voor je werkruimte en de kosten voor websitebeheer. De variabele lasten zijn afhankelijk van de productieomvang, denk aan grondstoffen voor een product of specifieke kosten die je maakt voor een opdracht.

7. Bepaal je resultaat

Nu heb je inzicht in wat jouw verdienmodel oplevert. Wat is het resultaat van je verdienmodel in leden, gebruikers, klanten en omzet? Is die omzet goed genoeg, zo niet, bepaal dan eerst je omzetdoelstelling en kijk hoe je die kunt bereiken door je prijsniveau aan te passen. En wat is het resultaat min de kosten: je return on investment (ROI), de klantwaardering en de terugverdientijd?