Stappenplan filmpitch voorbereiden

Een pitch kan bestaan uit drie onderdelen die elkaar aanvullen: een geschreven verhaal (vaak in de vorm van een pitch dossier), een mondelinge presentatie (vaak met een maximale lengte van circa 5 minuten) en beeldmateriaal (een teaser bij een nog te ontwikkelen plan en een trailer op het moment dat de film al gedraaid of af is).

1. Bepaal het doel van de pitch

Als je gaat pitchen, is het belangrijk om het doel van jouw pitch goed voor ogen te hebben. Ga je pitchen om crewleden te overtuigen mee te werken? Pitch je voor een publiek van mogelijke financiers? Of is de film al gemaakt en pitch je voor een omroep die de film uit kan zenden?

Direct naar:

Marketing

2. Ken je publiek

Zorg dat je voor je begint een duidelijk beeld hebt van je publiek. Waarin zijn de deelnemers geïnteresseerd? Pas je pitch daarop aan en benoem de dingen die voor het publiek de moeite waard zijn of interesse wekken

3. Schrijf in tien regels op waar je verhaal over gaat

Maak een korte synopsis van de film. Hierbij hoef je niet het hele verhaal uit de doeken te doen. Houd het juist spannend en prikkelend. Wel is het belangrijk dat duidelijk wordt wie de belangrijkste personages zijn en wat de dramatische ontwikkeling is.

4. Schrijf op hoe je dit verhaal gaat vertellen

Wat is de visie op het verhaal? En wat is/wordt de vorm? Benoem in ieder geval het genre, de stijl en de lengte van de film. Schrijf ook op wat de doelgroep is die je met de film wil bereiken en op welke manier de film tegemoetkomt aan de wensen van die doelgroep.

5. Bepaal wat je plan of film uniek maakt

Essentieel is in de pitch te benoemen wat jouw film(plan) uniek maakt ten opzichte van andere films. Dat kan het verhaal zijn, de vorm waarin het verhaal vertelt wordt/gaat worden, de visie van de regisseur, maar ook bepaalde acteurs die aan de film meewerken. Stel jezelf de vraag: wat is de urgentie van het project? Waarom moet deze film echt gemaakt worden? Of als de film al af is: waarom moet deze film vertoond worden aan het publiek?

6. Maak de pitch

Nu je weet wat het doel is van de pitch en voor wie deze bedoeld is, kun je de pitch in elkaar zetten. Bedenk welke vorm je wilt of moet gebruiken. Wordt het een mondelinge pitch? Wil je beeldmateriaal gebruiken? Of volstaat een pitchdossier?

  • De gesproken pitch: afhankelijk van de beoogde lengte kun je beknopt of uitgebreid vertellen wat het filmplan is, wat de visie daarop is en wat je van de luisteraars wil. Je kunt beeldmateriaal laten zien dat je verhaal ondersteunt of juist aanvult en het publiek prikkelt. Bedenk goed wannéér je dit dan doet, aan het begin: om gelijk de aandacht te trekken, of juist aan het einde: als conclusie of uitsmijter van de presentatie. Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wat je publiek al weet. Moet je alles nog vertellen of hebben ze al informatie over het project gehad? Hebben ze bijvoorbeeld het pitch dossier al gelezen?
  • Teaser of trailer: voor filmplannen in ontwikkeling kan het goed zijn om een teaser te maken: een kort filmpje waarin het filmplan visueel wordt gemaakt. Dit kan van alles zijn, zolang het het verhaal of de stijl van de film duidelijk maakt. Voor films die al voltooid zijn, is het vaak verstandig om de trailer te vertonen tijdens een pitch. Dit geeft een goed beeld van hoe de film is geworden.
  • Pitch dossier: het naslagwerk van een project in wording. Soms worden er voorwaarden of eisen aan gesteld, maar vaak bevat het dossier in ieder geval het volgende:
    1. Titel
    2. Genre
    3. Lengte
    4. Doelgroep
    5. Logline (beschrijving van het verhaal in 1 zin)
    6. Synopsis
    7. Thematiek
    8. Regievisie
    9. Achtergrond/cv van de belangrijkste makers

Direct naar:

Presenteren