Stappenplan album maken

Waar moet je op letten bij het maken van jouw nieuwe album als je het helemaal zelf gaat doen? Denk aan het auteursrecht, een planning, begroting, stel je team samen en bereid de opnames voor. Heb je een contract bij een label, dan doe je deze stappen in overleg.

1. Formuleer wat je wilt maken

Wat voor soort album wil je maken: digitaal of fysiek (cd of vinyl), met wie (musici, producer, mixer, masteraar), voor wie, welke nummers, welke sound, etc. Op basis daarvan bepaal je ook wat er nodig is om dat te realiseren.

2. Verdeel de rechten

Als je album een gezamenlijk project is, is het belangrijk de rechten duidelijk te verdelen. Wie heeft de teksten geschreven en wie heeft gecomponeerd? Welke verhoudingen horen daarbij? De standaardverdeling is een derde voor de uitgever, een derde voor de componist en een derde voor de tekstschrijver.

Direct naar:

Auteursrecht

3. Maak een planning en verdeel taken

In een goede planning maak je onderscheid in fasen: schrijven, repeteren, pre-productie, opnames, mixen, mastering. Vergeet niet dat latere fasen al in een eerder stadium voorbereid moeten worden. Verdeel ook de taken; wie doet de financiering, administratie en boekhouding?

Direct naar:

Projectmanagement

4. Oriënteer je op de studio, technicus en/of producer

Zodra de nummers zijn geschreven, gerepeteerd en de pre-productie is gestart, bepaal je het traject van opname, mix en master. De keuzes die je gaat maken hebben namelijk artistieke, organisatorische en financiële consequenties. Welke studio’s hebben qua apparatuur en mogelijkheden dat te bieden wat jij nodig hebt? Vraag naar eerdere opnames en kijk of ze ervaring en affiniteit hebben met jouw muziekstijl en werkwijze.

Kies een technicus en/of producer die past bij je budget en opname-ideeën en die vertrouwd is met de betreffende studio. Maak goede afspraken over de honorering en hoe ver de bemoeienis mag gaan. Als het te duur wordt kun je ook een ervaren collega-musicus vragen om advies. Probeer alle stappen die je niet kunt uitbesteden op te vangen binnen de band. Lees ook over opnameprocessen en muziekproductie.

5. Maak een begroting

Op basis van je planning bekijk je per fase wat de kosten zijn en hoeveel geld je ervoor over hebt. Denk aan studiokosten, het masteren, het persen van een bepaald aantal cd’s of platen, artwork, huur van (extra) apparatuur, reiskosten, catering, reparaties, eventuele producer, gastmuzikanten, een marketingcampagne en promotie.

Reken vervolgens uit hoeveel albums je moet verkopen of streamen om uit de kosten te komen en onderzoek extra financieringsmogelijkheden zoals crowdfunding, subsidies (bijvoorbeeld via het SENA Muziekproductiefonds), sponsoring, leningen en verkoop bij voorintekening (presales). Betaal je de productie met eigen geld, maak daar dan goede afspraken over en leg deze vast. Leg ook de verdeling van de opbrengsten vast en kijk of bijvoorbeeld merchandise extra inkomsten kan opleveren.

6. Bereid de opnames voor

Zijn de afspraken vastgelegd, dan kun je beginnen met het huren van apparatuur en een ruimte. Doe zoveel mogelijk voorwerk buiten de studio. Denk naast de pre-productie bijvoorbeeld aan het regelen van de mechanische reproductierechten met Buma/Stemra; bedenk welke coderingen er nodig zijn voor het album (ISRC, AV-code) en het hoesje (barcode) en vraag deze aan. Bepaal de volgorde van de muziek voordat je je album laat masteren.

7. Neem de muziek op, edit, mix en master

Zorg dat er tussen de studiosessies voldoende tijd zit om terug te luisteren en volgende sessies voor te bereiden. Maak foto’s, video’s en geluidsopnamen van het opnameproces, zodat je dit als publiciteitsmateriaal kunt gebruiken. Laat online alvast wat horen en stuur de laatste mixversies door aan je netwerk via een beschermde SoundCloudlink.

8. Maak artwork

Zorg dat na de opnames ook het artwork klaar is. Maak het zelf of huur iemand in. Denk daarbij aan het album- en single-artwork. Zorg dat je diverse formaten van de bestanden bezit voor bijvoorbeeld thumbnails op YouTube, banners op Facebook en stories en posts op Instagram. Daarnaast is het erg handig om aanvullende content te hebben rondom je artwork voor je marketingcampagne. Denk aan schetsen, het ontwerpproces, inspiratie en/of bewegend beeld.

9. Evalueer, plan de release en distributie

Aan het eind van het proces evalueer je met alle betrokkenen. Goed om van te leren en om professionele relaties te ontwikkelen. Met sommigen blijf je ook voor volgende stappen samenwerken: de release, distributie, optreden.