Faq pitchen film en tv

Je wilt je plan voor een film of tv-programma realiseren. Hoe kun je met je pitch mensen mobiliseren, overtuigen? Daarvoor heb je kennis van zaken nodig, maar vooral ook kennis van je toehoorders. Denk aan de autoverkoper die zijn verhaal keer op keer afstemt op een nieuwe koper. Hij kent alle pluspunten van zijn auto's maar brengt vooral die naar voren die van belang zijn voor degene die hij tegenover zich heeft; hij kijkt en luistert naar zijn klant om aan te sluiten bij diens belevingswereld en wensen. Pitchen is niet anders; je vertelt de kern van je filmplan kort en bondig, afgestemd op je toehoorders.

Vang de catcher

In film- en televisiejargon gesproken ben jij de pitcher en zijn je toehoorders de 'catchers'. Dat kunnen potentiële crewleden zijn, maar vooral ook professionals die interesse hebben in nieuwe filmprojecten zoals producenten, eindredacteuren van omroepen, financiers en distributeurs.

Zorg dat je, voordat je gaat pitchen, een goed beeld hebt van deze catchers en waarin ze geinteresseerd zijn. Een professionele catcher zal er onder meer op letten of het publiek dat jij beoogt met jouw film ook zijn publiek is. Informatie over catchers verzamel je door research, netwerken, bioscoopbezoek en vakliteratuur. 

De meeste professionele catchers zijn te vinden op pre-salesmarkten en festivals. Je kunt ze ook persoonlijk benaderen. Bedenk dat je pitch van korte duur moet zijn. Variërend van 30 seconden bij een informele ontmoeting tot 10 minuten tijdens een officiële pitchbijeenkomst op een pre-salesmarkt. 

Wat vertel je?

De kern van je pitch zijn de thema's van je verhaal en de manier waarop je deze in je vertelling uitwerkt. Let op verhaaltechniek, stijl, vormgeving en het financiele plan; en natuurlijk doelgroep, lengte, format en genre.

Essentieel is te benoemen wat jouw filmplan uniek maakt ten opzichte van andere films. Voor de catcher is daarnaast van belang wat je met je film bij het publiek teweeg wilt brengen en hoe je dat gaat doen. Benoem de pluspunten van je filmplan. Daarmee prikkel je de catchers en vestig je hun aandacht op jou en je plan; momenten in de film die van het doek af gaan spatten, bijvoorbeeld een bekend acteur.

Direct naar:

Marketing

Hoe vertel je?

Een pitch is een verkoopverhaal. Wat je moet overbrengen is jouw passie. Gebruik beeldende taal en sleep je publiek mee. Begin met een pakkende openingszin en maak eventueel gebruik van een 'pitchline', een zin die de essentie van je plan weergeeft. Toon enthousiasme, professionaliteit en vertrouwen in je product. Oefen presentatietechnieken en je lichaamstaal voor de spiegel en op vrienden en familie. Als ze blijven luisteren dan weet je dat je op de goede weg zit. Als ze afhaken moet je opnieuw aan de slag.

Het maken van Pitching Pilot is een must. Een Pitching Pilot is een trailer die speciaal gemaakt is om de 'verkoop' van je film visueel te ondersteunen.