Faq optreden met band

Hoe pak je het aan als je wilt optreden met je band? De checklist 'Tien P's voor plannen' kun je downloaden, deze aanpak helpt je om concrete doelen te formuleren. In deze tekst worden de punten die van belang zijn voor het optreden met je band uitgelicht.

Plan: het doel bepalen

Voordat je begint na te denken over optreden, is het verstandig om met alle bandleden de volgende vragen te beantwoorden. Wat is het doel voor het komende jaar en de daaropvolgende vijf jaar? Hoe vaak willen en kunnen jullie optreden per jaar? Hoe vaak moet je dan repeteren? Hoeveel tijd houdt iedereen over naast de band en is dat voor iedereen acceptabel? Leg je doelstellingen vast.

Publiek: wie wil je bereiken

Waar je wilt spelen heeft natuurlijk ook alles te maken met het publiek dat je wilt bereiken. Maak je muziek voor 'luisterpubliek' of speel je liever op een druk festival? Denk eerst goed na over je band, welk podium daar bij past en welke mensen daar op af zouden kunnen komen. Speel je bijvoorbeeld met tien man en heb je een grote zaal en veel techniek nodig? Of kun je makkelijk een klein podium op? 

Direct naar:

Marketing

Plaats: waar kan ik spelen

Waar kan ik spelen? “Goeie kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen” aldus Apple-frontman Steve Jobs en Pablo Picasso. Kijk eerst eens goed waar anderen spelen en ga bijvoorbeeld naar jamsessies om in contact te komen met andere muzikanten. Een netwerk opbouwen en onderhouden is heel belangrijk. Maak daarom een lijst met podia, programmeurs en hun contactgegevens.

Verken je eigen regio. Probeer eerst optredens in je eigen regio te krijgen en zorg dat je daar een solide basis opbouwt. Uiteraard bij je fans, maar ook met andere contacten in de industrie zoals programmeurs, technici etc. Kroegeigenaren zien een goed georganiseerde lokale band met een trouw publiek als een gegarandeerde baromzet. Je kunt nog zo’n leuk band hebben, maar als de kroeg of het podium geen geld verdient dan kun je een volgend optreden wel vergeten. Daarnaast maak je zelf dicht bij huis natuurlijk minder kosten.

Pecunia: financiële administratie en contracten

Als je net begint, werk je meestal met een gageverklaring (artiestenregeling). Alle bandleden vullen daarop hun persoonlijke gegevens in en leveren deze dan inclusief kopie ID in bij het podium die je vervolgens uitbetaalt. Tip! Het is handig om de kopieën van jullie ID’s en een al grotendeels ingevulde gageverklaring altijd bij je te hebben, zodat je op de avond zelf direct uitbetaald kunt worden en niet na het optreden eerst nog alle bandleden moet opzoeken om de formulieren te laten tekenen. Onder bepaalde voorwaarden kun je als band/artiest ook facturen sturen.

Het is raadzaam om voor een optreden een klein contract op te stellen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de drummer ziek is en je de zaaleigenaar met een volle zaal en veel gemaakt kosten (personeel, huur van techniek etc.) laat zitten? In het contract staan de logistieke afspraken over het optreden, zoals de plek, datum, speeltijd en de financiële afspraken, zoals de hoogte van de gage en de betalingswijze.

Direct naar:

Projectmanagement

Personeel: techniek en boekingen

De meeste beginnende bands hebben geen eigen geluidstechnicus. Dan is het wel belangrijk om de zaaltechnicus van tevoren zo goed mogelijk voor te bereiden op jullie optreden. Stuur van tevoren een technische rider, een priklijst en een stageplot. Let op! Zorg ervoor dat de riders altijd integraal deel uitmaken van het contract. Dan heb je zwart op wit waaraan de zaal moet voldoen en wat je zelf meeneemt aan spullen en personeel.

Ontstijgt jouw band het regionale circuit dan kan het lucratief zijn om een boeker in de hand te nemen. Een boeker beschikt over het algemeen over een groter netwerk en kan vaak ook betere deals krijgen. Ben je als band nog niet opgepikt door een van de boekingskantoren, schakel dan bijvoorbeeld een gemotiveerde vriend in.

Direct naar:

Tussenpersonen

Promotie: publiciteit en voorprogramma

Als je uiteindelijk een optreden hebt, hoe krijg je die zaal dan vol? Je kunt niet voor ieder optreden je familie en vrienden vragen om te komen, dus bouw een goede relatie op met je publiek en denk goed na over hoe je hen kunt bereiken. Bereik je hen met een uitnodiging via Facebook? Een poster die in de kroeg, kantine of op een lantaarnpaal hangt? Misschien bereik je wel veel mensen door met stoepkrijt een bericht te schrijven op een groot plein? Bedenk bij iedere optie hoeveel tijd en geld het kost en wat het zou kunnen opleveren.

Soms is spelen in een voorprogramma een mogelijkheid: wanneer er een grote act komt die wat stijl betreft in je straatje past, benader dan gewoon eens de programmeur van die zaal. Bedenk daarbij goed hoe je de band presenteert. In welk opzicht zijn jullie een aanvulling voor het hoofdprogramma? De gage bij voorprogramma’s is doorgaans laag maar je bereikt wel een nieuw publiek in jouw genre. Daarnaast is het een goede ervaring om voor een grote en volle zaal te spelen en hoef je meestal niet veel zelf te organiseren.