Faq optreden met band

Wil je beginnen met kleine optredens om ervaring op te doen? Of wil je een eenmalige showcase organiseren om geïnteresseerden uit de muziekindustrie te laten zien wat je in huis hebt? Of is het een idee om mee te doen aan een competitie?

Waar wil je spelen?

Het podium en wat voor optredens je wilt doen heeft alles te maken met het publiek dat je wilt bereiken. Maak je muziek voor 'luisterpubliek', speel je liever op een druk festival, of wil je jezelf laten zien aan de muziekindustrie?

Ben je daar nog niet aan toe en wil je eerst ervaring op doen? Begin in je eigen buurt en zorg dat je daar een solide basis opbouwt. Uiteraard bij je fans, maar ook met andere contacten in de industrie zoals programmeurs, technici etc. Kroegeigenaren zien een goed georganiseerde lokale band met een trouw publiek als een gegarandeerde baromzet. Je kunt nog zo’n leuke band hebben, maar als de kroeg of het podium geen geld verdient dan kun je een volgend optreden wel vergeten. Daarnaast maak je zelf dicht bij huis natuurlijk minder reiskosten.

Een boekingskantoor helpt je bij alle zaken gerelateerd aan optredens, van bovenstaande vragen en afwegingen, tot de voorbereidingen van een tour.

Soorten optredens

Het is belangrijk om een onderscheid te maken in verschillende soorten optredens.

  • Promotionele optredens
    Optredens ter promotie van een album, single of jezelf. Vaak op radio of televisie. Als beginnend artiest wellicht een voorprogramma. Soms zijn dit soort optredens een startpunt van een marketingcampagne. Vaak is er geen geld beschikbaar of alleen een kleine onkostenvergoeding. Ook als je besluit om mee te doen aan een competitie of de Popronde hebben de optredens vaak een promotioneel karakter. Er is weinig of geen vergoeding, maar wel de kans om jezelf te promoten bij nieuwe fans en de muziekindustrie en om podiumervaring op te doen. Bij een optreden op een showcase evenement als EuroSonic Noorderslag, inJazz, of SXSW promoot je jezelf hoofdzakelijk aan de muziekindustrie.
     
  • Clubshows
    Dit zijn optredens die plaatsvinden in een poppodium of theater. Vaak als onderdeel van een tour of start van een tour (bijvoorbeeld een albumrelease). Mensen kopen een kaartje om jou te zien, dus dit soort optredens doe je meestal pas als je naam hebt gemaakt. Je gage is gekoppeld aan de hoeveelheid tickets die je verkoopt. Een solide marketingplan is essentieel voor een geslaagde tour. Houd er ook rekening mee dat je minstens zeven maanden van te voren een podium moet benaderen.
     
  • Festival optredens
    Mensen kopen hierbij een kaartje voor het festival, of als ze een hele trouwe fan zijn, voor jou. De programmeur heeft een artistieke opdracht om artiesten te boeken die goed aansluiten bij de sfeer van het festival. Ook is de livereputatie van een artiest van groot belang. Bij veel festivals prevaleert de aansluiting bij het festival (voor niet-headliners) boven het aantal bezoekers dat een artiest trekt. De meeste mensen kopen namelijk een kaartje voor de hoofdact. Daar gaat dan ook het meeste budget naartoe. Omdat je gage niet gekoppeld is aan het verkochte aantal tickets zijn de gages doorgaans hoger dan voor de clubshows.
     
  • Besloten optredens
    Dit zijn optredens die je doet in het business-to-business circuit. Denk aan personeelsuitjes, borrels, beurzen en congressen. Ze heten besloten optredens, omdat het vaak niet mogelijk is voor particulieren om dit optreden te bezoeken. Ook worden deze optredens niet gepromoot naar de buitenwereld. Vanwege het gebrek aan mogelijkheden voor jouw eigen fans en het gebrek aan promotie, zijn de gages vaak een stuk hoger.

Direct naar:

Poppodia

Popfestivals