Faq impresariaat vinden

Hoe vind je een impresariaat of theaterbureau? En wat verwacht je daarvan? Aansluiting bij de 'stal' van een impresariaat krijg je niet alleen vanwege reeds behaalde successen of een goede presentatie. Het moet ook op artistiek niveau passen en op persoonlijk niveau klikken. Wederzijds vertrouwen en enthousiasme zijn essentieel voor een succesvolle samenwerking.

Welk impresariaat?

Ieder impresariaat heeft zijn eigen sfeer en specialiteit. Het ene bureau richt zich op jeugdtheater, een ander op dans, cabaret of producties voor de kleine zaal. Het kan in je voordeel werken als een bureau gezelschappen representeert waar je je aan verwant voelt. Informeer bij ervaren collega's en bezoek de websites van verschillende bureaus. Benader vooral bureaus waar jouw voorstelling of gezelschap bij past.

Hoe kom je binnen?

Impresariaten krijgen regelmatig verzoeken om (dans)gezelschappen te representeren, veel meer dan er aangenomen worden. Het heeft daarom weinig zin om ongevraagd materiaal op te sturen. Maak gebruik van je netwerk: persoonlijke contacten en 'referenties' van mensen met artistieke autoriteit in het circuit. Vraag bijvoorbeeld een enthousiaste theaterprogrammeur of regisseur om advies of een positieve introductie. Je kunt ook gewoon bellen en proberen om een afspraak te maken.

Jezelf presenteren

Zorg voor heldere, verzorgde en volledige informatie. Verstuur dat met een duidelijke korte begeleidende brief op en vraag om een ontmoeting. Stuur uitnodigingen mee als je nog in een voorstelling te zien bent.

Ook een video van een succesvolle voorstelling en positieve recensies helpen. Zorg voor informatie over eerder gemaakte voorstellingen en over plannen voor de toekomst: welke productie(s) ga je maken, met wie, waar wil je geprogrammeerd worden en wat moet er nog gebeuren om het rond te krijgen.

Afspraken over taken

Impresariaten kunnen allerlei taken voor je uitvoeren. Een impresariaat of theaterbureau heeft contacten met programmeurs die jouw voorstelling kunnen kopen. Het fungeert als een intermediair tussen jou en de theaters. Daarnaast  kan het eventueel helpen bij het maken van begrotingen, contracten, publiciteit etc. Je spreekt samen af welke taken, voor welke periode en voor welke prijs.