Faq hoe regel ik online muziekdistributie?

Online distributie is een belangrijk onderdeel van het promoten en verspreiden van muziek. Vroeger was distributie het proces waarbij een distributeur of artiest ervoor zorgde dat de muziek in de winkels lag. Tegenwoordig kunnen platenmaatschappijen en artiesten rechtstreeks verkopen aan de consument via het internet.

Online winkels

De online winkels van nu zijn streaming services zoals Spotify, Deezer en Apple Music (Ook wel DSP’s genoemd; Digital Service Providers). Idagio is een streamingdienst gespecialiseerd in klassieke muziek. Minder populair zijn iTunes, Google Play of Amazon, waar je de fysieke audiobestanden kunt aanschaffen. Bandcamp biedt beide mogelijkheden; je muziek laten streamen en/of aanschaffen, je kiest zelf. Je kunt je muziek rechtstreeks op al deze platforms plaatsen of gebruik maken van een aggregator, een soort online-distributeur. Een belangrijk kenmerk van online distributie is dat het je de mogelijkheid geeft om wereldwijd op hetzelfde moment je muziek uit te brengen.

International Standard Recording Code

Om te zorgen dat jouw rechten beschermd blijven, registreer je je muziek. Dit doe je middels een ISRC-code. Dit is een soort digitale vingerafdruk die je meegeeft aan jouw muziek. De code bestaat uit een landcode, bedrijfscode, het jaar van uitgave en het artikelnummer. Als mastereigenaar kun je een code aanvragen bij Sena. Vraag de code(s) aan voordat je je audio laat masteren, want dan kan jouw engineer de ISRC’s meteen verwerken in de masters. Heb je een platencontract, dan regelt het label in principe de ISCR's.

Nadat je dit hebt gedaan, en eventueel een barcode hebt aangevraagd, kun je je verdiepen in de aggregators. Dit zijn websites waarop je je muziek kunt uploaden, waarna zij het verder verspreiden naar de DSP’s en winkels. Een aantal bekende aggregators zijn; Distrokid, CD Baby en Tunecore. Let bij het kiezen van een aggregator op de volgende punten:

  • Hoeveel moet ik betalen, is dit bijvoorbeeld een jaarlijkse fee?
  • Blijf ik eigenaar van mijn royalties of moet ik een gedeelte afdragen?
  • Hoe werkt de uitbetaling?
  • Heb ik inzage in de gebruikersdata van mijn muziek?
  • Kan ik mijn muziek makkelijk verwijderen?
  • Hoe zijn de planningsmogelijkheden?

Spotify

Spotify is wereldwijd de belangrijkste speler op het gebied van streaming en podcasts. Dit geldt niet alleen voor popmuziek maar ook voor klassieke muziek. Als jouw muziek het goed doet op Spotify, dan heb je kans dat de media volgt. Als artiest probeer je jouw muziek in playlists te krijgen, want sommigen hebben honderdduizenden volgers! Het is belangrijk om te weten dat er bij Spotify editors werken die de playlists samenstellen. Hun emailadressen zijn goed beschermd, maar je kunt ze spreken op conferenties voor popmuziek zoals de Muzikantendag en Popcontakt.

Het is hierbij belangrijk om jouw profiel up-to-date te houden en een ‘Verified’ stempel te krijgen. Dit doe je via de portal Spotify for Artists. Hier heb je ook inzage in je luisteraars en de mogelijkheid je foto’s en biografie te veranderen.

Het is verstandig om je muziek minimaal vier werken voor de release aan te melden bij de aggregator. Je kunt de aanstaande release dan via Spotify for Artists onder de aandacht brengen bij de editors en je nummers steekwoorden meegeven. Platenmaatschappijen en sommige distributiekantoren hebben een persoonlijke relatie met Spotify - wat hen helpt bij het promoten van hun muziek.

Het algoritme van Spotify pikt het op wanneer jouw muziek veel wordt gestreamd, opgeslagen wordt in playlists en je profiel veel wordt gevolgd. Dit wordt gerapporteerd en doorgestuurd aan de editors, wat jouw kansen vergroot op succes. Ook kun je zelf een playlist aanmaken met bijvoorbeeld inspiratiebronnen en jouw profiel inzetten als marketinginstrument.