Faq hoe regel ik mijn albumrelease?

Een hoop zaken komen op je af bij het releasen van een album. Werk je bijvoorbeeld samen met een platenmaatschappij of breng je je album uit in eigen beheer? In de klassieke muziek begint het meestal nog met een label en een contract, in de popmuziek is DIY al veel gebruikelijker.

Team samenstellen

Je opnamen en artwork zijn klaar en je hebt een globaal idee van wanneer je muziek uit moet komen. Of je hebt een uitgewerkt concept geschreven en zoekt een label. Stuur je muziek naar platenmaatschappijen, boekers, publishers en distributeurs om te onderzoeken wie jou wil helpen je album te releasen. Je plant gesprekken met hen in, vergaart informatie over werkwijzen en kijkt wie een goede match is. Als je na een paar pogingen nul op rekest krijgt, kun je het gesprek aangaan met freelancers, die jouw tegen betaling kunnen helpen met het maken van een releaseplan en de promotie van je muziek. Als het niet lukt om externe partners te vinden ga je zelf aan de slag en verdeel je de taken onderling binnen je band of ensemble.

Zelf een releaseplanning maken

Je houdt in deze planning rekening met allerlei variabelen, zoals vakantieperioden en feestdagen. Want rond december luisteren bijvoorbeeld veel mensen kerstmuziek en gaan op vakantie. In januari geven mensen minder geld uit na de feestdagen. Wil je dat jouw album in iemands schoen verschijnt met Sinterklaas? Dan moet je album rond eind oktober in de winkels liggen. Daarnaast kun je nog rekening houden met het feit dat festivals programmeren in de periode van september tot maart. En vergeet betaaldata niet: de studiefinanciering en salarissen worden meestal gestort op de 24e van de maand.

Start het plannen met de releasedatum
Wanneer je deze datum bepaald hebt ga je terugrekenen aan de hand van deadlines die je jezelf stelt. Hoe jouw planning er precies uitziet heeft ook te maken met de vorm waarin het album verschijnt en/of je eerst een paar singles wilt releasen. Neem bijvoorbeeld ook de tijd die een perser nodig heeft om jouw fysieke product te produceren mee in je planning. (Vinyl kan een levertijd hebben tot 4 maanden!) Al met al kan het proces van een gemasterd album tot release een paar maanden tot een jaar in beslag nemen, afhankelijk van de strategie.

Je eigen albumrelease promoten

Ongeveer zes weken voor je release ga je de pers benaderen. De meeste kranten en tijdschriften werken met strakke deadlines en als je die mist is je kans op een mooie recensie of een gaaf interview verkeken. Blogs kun je iets korter op je release benaderen. Zorg ook voor een goede aanwezigheid op sociale media en ga de interactie aan met je fanbase.

Electronic Press Kit
Zorg in ieder geval voor een goede up-to-date biografie en nieuwe persfoto’s in je Electronic Press Kit (EPK). Voeg eventueel ook wat quotes vanuit de muziekindustrie toe. Vraag bijvoorbeeld die ene platenbaas die jou goede feedback gaf of je een quote van hem of haar mag gebruiken.

Content
Als je een videoclip hebt opgenomen, kijk dan of je deze ergens in première kunt laten gaan. Bijvoorbeeld bij een blog die goed aansluit op jouw doelgroep. Probeer daarnaast de aandacht voor je album te vergroten door extra content te plaatsen. Denk aan korte filmpjes, bonustracks, live-opnames etc.

Plugger
Tot slot ga je op zoek naar een plugger die jouw muziek onder de aandacht brengt bij tv- en radiozenders. Bereid je goed voor op deze persmomenten, waarbij het om meer zal gaan dan alleen je muziek. Denk aan je artist statement en je ‘verhaal’.

Distributie

Je kunt de distributie zelf regelen, maar kijk ook of je samen zou kunnen werken met een distributeur of een platenlabel. Zorg ook dat de digitale distributie goed geregeld is. Er zijn verschillende bedrijven die professionele digitale distributie voor artiesten en labels verzorgen.