Faq film uitbrengen

Op welke manieren kun je je eigen film uitbrengen? Bepaal eerst je doelgroep. Als je weet waar jouw doelgroep het beste te bereiken is, kun je bepalen waar je in première wilt gaan. Die laatste beslissing heeft gevolgen voor de gehele uitbreng van de film.

Kies je voor een vertoning op televisie, dan kan het zijn dat daarmee de deuren sluiten voor vertoning in bioscopen. Die willen immers graag een film op het doek brengen die nog niemand heeft gezien. Ook kan het zijn dat vertoning op televisie betekent dat jouw film automatisch voor een bepaalde tijd op een online televisieplatform terecht komt, zoals NPO Gemist. Als een film online te bekijken is, zal de kans op festival-selectie wellicht verminderen.

Als je weet waar de film in première gaat, kun je bepalen of je de film daarna nog via andere wegen wilt vertonen (al dan niet online of op televisie). Het is dan (vooral bij filmfestivals) belangrijk om te vertellen of de film al eerder vertoond is en of deze online te bekijken is. Daarnaast accepteren veel filmfestivals alleen films die afgerond zijn in de afgelopen twee jaar, dus neem dat mee in je planning. Maak ook een goede begroting, want een film uitbrengen, ook een korte film, kost erg veel tijd, doorzettingsvermogen en geld. Alleen al de inschrijfkosten van de verschillende festivals kunnen in de honderden euro’s lopen.

Verschillende mogelijkheden van uitbreng:

  • Bioscoop release
    De film in roulatie nemen in een bioscoop. Bij korte films is deze mogelijkheid vaak beperkt tot nihil, omdat bioscopen vaak alleen films met een speelfilm-lengte vertonen. Soms zijn (vooral de kleinere en onafhankelijke) bioscopen in overleg bereid om een film eenmalig, of een aantal keer te vertonen. Ook kun je de mogelijkheden onderzoeken (voor hele korte films) om de film als voorfilm van een speelfilm te vertonen.

  • Uitzending op televisie
    Om de film op televisie uitgezonden te krijgen, kun je contact leggen met de verschillende publieke omroepen. Daarnaast zijn er ook verschillende programma’s die speciaal zijn gericht op het uitzenden van korte films van jonge talenten. Zo worden er via 3Lab vaak studentenfilms uitgezonden. Ook VPRO Dorst staat open voor korte films van nieuwe makers. Naast de landelijke publieke omroep, is het de moeite waard om jouw film onder de aandacht te brengen bij een regionale omroep. Deze hebben meer ruimte in de programmering dan de NPO.

  • Vertoningen op filmfestivals
    Bij vertoningen op (inter)nationale filmfestivals is het belangrijk om een heldere festivalstrategie uit te zetten. Zoek uit welke festivals passen bij de film en houd daarbij de doelgroep in gedachte. Heb je een film gemaakt voor kinderen tot 12 jaar? Kijk dan eens welke filmfestivals er speciaal gericht zijn op de jonge kijkers. Daarnaast moet je rekening houden met de voorwaarden van festivals, zoals een minimale of maximale lengte van de film. Alle festivals hanteren een ‘entry deadline’ die meestal drie maanden voor het festival sluit - bij grote festivals zelfs nog eerder. Websites als Withoutabox en Shortfilmdepot zijn online registratieservices die inzendingen naar festivals gemakkelijker maken.

  • Online uitbreng
    Nu de mogelijkheden van de online video content groeien, is het ook steeds vaker het overwegen waard om een film direct op internet uit te brengen. Zo worden er continu nieuwe platforms opgericht waar onder meer korte filmpjes te bekijken zijn. Als jouw film bij de soort content en doelgroep past, zijn deze platforms wellicht te interesseren voor jouw film. Voorbeelden hiervan zijn Vice, Mindshakes en Froot. Ook steeds meer andere bedrijven richten een eigen website op voor online content. Zo lanceerde Linda de Mol eind 2015 de website Linda TV, heeft Red Bull nu Red Bull TV en start Chantal Jansen in 2017 het nieuwe platform &C (andc.tv). Ook bedrijven als Ziggo en KPN richten zich op eigen content. Zo verscheen begin 2017 de nieuwe serie Brussel direct via KPN on demand. Naast de bestaande websites kun je er ook voor kiezen om je film zelf online te zetten op Vimeo of Youtube. Hierdoor is de film voor iedereen te bekijken. Als je kiest voor deze laatste mogelijkheid is het wel verstandig om goed over het marketingplan na te denken, zodat je film de gewenste aandacht krijgt.