Faq ensemble oprichten

In de wereld van de kamermuziek wordt veel in wisselende samenstellingen gespeeld. Was dit een succes en wil je dit vaker doen? Hoe richt je een ensemble op met hoge artistieke kwaliteit en interessante inhoud waarmee je kunt concurreren?

Waarom wil je een ensemble oprichten?

Er zijn verschillende beweegreden voor het oprichten van een ensemble. Wees je bewust van je beweegredenen want die bepalen je keuzes. Daarnaast heb je een inhoudelijke visie, je ziet een gat in de markt of je wilt een statement maken.

Ensembleplan

Er zijn in Nederland ruim 1000 ensembles actief. Daarom is het zinvol om uiteen te zetten wat jij gaat toevoegen, welk verschil jij gaat maken met jouw ensemble en waarom jij denkt dat programmeurs jou gaan boeken en mensen naar jouw ensemble willen luisteren. 

Om je precieze doel uiteen te zetten kun je het beste een ensembleplan opstellen. Hierin beschrijf je wat je precies gaat doen; wat voor soort ensemble je op gaat richten (bijvoorbeeld een strijkkwartet, een piano trio, ga je oude muziek spelen of contemporain) en welke werken je gaat spelen. Je zet uiteen wat voor soort activiteiten je gaat organiseren en waar. Beschrijf ook wat de positie van het ensemble is in het aanbod van kamermuziek, wat de sterke en zwakke punten zijn, welke concurrerende ensembles er zijn, hoe je publiciteit- en marketingplan eruit ziet, wat de toekomstplannen zijn en hoe je de organisatie en financiën vorm gaat geven.

Goede samenwerking

Je werkt met mensen samen dus je moet bewust zijn van je beweegredenen en nadenken over de taakverdeling. Wie regelt de productionele zaken? Wie doet de administratie ? Hoe ga je de kosten en inkomsten verdelen? Voor hoe lang ga je met elkaar in zee?

Concerten

De ruim 1000 ensembles in Nederland zijn samen goed voor 4000 concerten. Gemiddeld hebben Nederlandse ensembles dus vier concerten per seizoen. Dat is niet veel. Een mooi streven zou zijn om er 12 per seizoen te hebben, want dan sta je redelijk sterk. Maar hoe pak je dat aan? 

Je moet goed weten wat je precies aanbiedt en waar je het aanbiedt. Je moet dus niet alleen helder hebben wat je zelf maakt en wat je uitstraling is, maar je moet ook onderzoek doen naar de podia. Er zijn verschillende soorten podia: naast de reguliere podia kun je optreden in een huiskamer, een museum, bij een kamermuziekvereniging. Bedenk bij de geschikte podia wie de programmeur is en hoe het programma eruit ziet. Daarnaast moet je ook nadenken wie jouw publiek is. Vervolgens bedenk je hoe je jouw aanbod op de podia kunt afstemmen en of je bijvoorbeeld een nieuw publiek naar het podium kan trekken. Als je een organisatietalent bent kun je er ook voor kiezen om een eigen podium te starten. 

Bij het organiseren van concerten is het handig om bij je eigen netwerk te beginnen; ken je mensen bij podia met wie je contact kunt leggen? Deze mensen kunnen je wellicht ook helpen bij de publiciteit.

Direct naar:

Podia

Publiciteit

Zorg dat je doelgroep weet dat je bestaat. Maak een website, zet je muziek en tourdata online, gebruik social media, verspreid flyers etc.

Zakelijke kant op orde

Ben jij de initiatiefnemer? Zorg dan dat je duidelijke afspraken maakt. Zet ook zoveel mogelijk op papier, eventueel in contractvorm. Dat geldt ook voor de afspraken die je met podia maakt.

Ook moet je bepalen welke ondernemingsvorm je wil. De meeste ensembles zijn een stichting, dat is handig als je subsidies wilt aanvragen. De musici zijn ZZP'er en sturen een rekening naar de stichting of worden verloond door de stichting of een verloningsbureau, zeker als ze regelmatig in dienst zijn.

Direct naar:

Ondernemingsvormen