Stappenplan solliciteren

Dit stappenplan doorloopt de sollicitatieprocedure voor het vinden van werk in loondienst vanaf de oriëntatie tot en met het sollicitatiegesprek. Het is ook handig bij het voorbereiden op een stageplek of bijbaantje naast je werk als zzp’er.

1. Ken je kwaliteiten

Een succesvolle carrière begint bij het weten wie je bent en het herkennen van je eigen kwaliteiten. Want jouw opleiding, persoonlijke kenmerken, ambities en wensen spelen allemaal een rol bij het vinden van werk dat bij je past. Ken je sterke en zwakke punten, zodat je gerichter vacatures kunt zoeken en jezelf goed kunt presenteren, zowel in je sollicitatiebrief en cv, als online, tijdens een pitch of sollicitatiegesprek.

Direct naar:

Zelfreflectie

2. Zoek werk in de open en verborgen arbeidsmarkt

Bedenk in welke sector je werk wilt zoeken en wat voor soort werk dat is. Vervolgens kun je kijken bij welke organisaties je zou willen werken. 

Ongeveer 65% van alle banen wordt via de verborgen arbeidsmarkt vervuld. Dit zijn banen die worden opgevuld via stages, informele netwerken en via via. Overige banen vind je in de open arbeidsmarkt: via advertenties (online, in kranten en tijdschriften), banenmarkten en professionele netwerken. Startersfuncties worden meestal op internet gepubliceerd of via via vervuld. Houd naast online vacaturebanken ook de sociale media in de gaten. Er zijn ook verschillende netwerkgroepen waar vacatures in genoemd worden, zoals op LinkedIn en Facebook. Op LinkedIn geef je in jouw online profiel makkelijk aan naar wat voor baan je op zoek bent.

De verborgen arbeidsmarkt leer je kennen via oriënterende gesprekken met mensen binnen de sector waar jij wilt werken. Je kunt mensen benaderen op banenmarkten en tijdens netwerkbijeenkomsten, maar ook tijdens je stage of vrijwilligerswerk bouw je een netwerk op met interessante contacten. Bereid een ‘elevator pitch’ voor die de ander nieuwsgierig maakt, zodat je wordt uitgenodigd voor een oriënterend gesprek. Begin vooral niet bij de werkgever waar je heel graag wilt werken, maar oefen eerst een paar keer bij organisaties die minder hoog op je lijstje staan. Wees duidelijk over de reden voor het gesprek en vraag nooit direct om een baan, zodat je de ander niet in verlegenheid brengt.

Direct naar:

Netwerken

3. Analyseer de vacature


Zoek aansluiting tussen wat jij wilt en wat de werkgever biedt: de gemene deler. Solliciteer niet als je aan bijna geen van de functie-eisen voldoet, maar bedenk ook dat niemand perfect is. Het is al heel wat als je aan 75% van de competenties en persoonskenmerken voldoet. Bedenk wat je zou willen doen om op langere termijn wel aan alle functie-eisen te voldoen. Dit stellen werkgevers op prijs. Het is altijd goed om even te bellen met vragen. Daarmee toon je interesse, val je op en de informatie kun je gebruiken in je brief.

4. Schrijf een sollicitatiebrief


Leg in je sollicitatiebrief uit waarom jij de juiste kandidaat bent. In het algemeen bestaat de brief uit een opening waarin je schrijft naar welke functie je solliciteert en waar je de vacature gevonden hebt. In het middendeel beschrijf je je motivatie, bestaande uit waarom jij belangstelling hebt en waarom jij geschikt bent voor de functie. Illustreer dit met voorbeelden, of geef jouw visie op het vakgebied weer. Je eindigt met een slot waarin je aangeeft graag een mondelinge toelichting te geven op je cv en brief. Bekijk onderaan deze pagina de download Sollicitatiebrief voor meer informatie.

5. Maak een passend curriculum vitae (cv)

In je cv noem je alle relevante opleidingen, werkervaringen, functies, taken, bevoegdheden, stages, nevenfuncties, vrijwilligerswerk, etc. 
Een goed cv is aangepast aan de functie waarop je solliciteert. Maak dus altijd een nieuw cv, gericht op de specifieke eisen die genoemd worden in de vacature. Werk- of opdrachtgevers kijken vaak eerst naar je cv. Voldoet deze niet aan de eisen of is je cv slecht verzorgd? Dan wordt je brief waarschijnlijk niet gelezen. Onderaan deze pagina vind je in de download Cv opstellen meer informatie en tips.

Let er op dat je online profiel en de informatie op sociale media overeenkomt met wat je schrijft in je sollicitatiebrief en cv. Check ook wat je te zien krijgt als je jezelf googelt, dat doet je potentiële werkgever namelijk ook.

6. Bereid het gesprek goed voor


Een sollicitatiegesprek is een nadere kennismaking voor beide partijen. De organisatie wil het positieve beeld dat je brief en cv oproepen bevestigd zien. Jij kijkt of de functie past bij jouw wensen en verwachtingen, en probeert de werkgever te overtuigen van jouw geschiktheid. Bereid je goed voor, zorg dat je je brief en cv kent en bedenk mogelijke vragen. Geef een helder en realistisch beeld van jezelf in relatie tot de functie.

Vaak wordt een casus voorgelegd of gevraagd jou een casus uit het verleden te beschrijven. Vervolgens moet je beschrijven wat jouw taken waren, welke acties je hebt ondernomen, wat het resultaat was en wat je geleerd hebt. Dit heet de STARR-methode: Situatie > Taken > Acties > Resultaten > Reflectie.

Na het gesprek kan je worden uitgenodigd voor een tweede ronde, of je wordt afgewezen. Bel op en vraag naar de reden van afwijzing, zodat jij er iets van kunt leren.

Direct naar:

Presenteren