Portfolio
Het portfolio is een selectie van werk waarmee je laat zien wat je kan. Hoe het er uitziet hangt af van het werk dat je doet en het doel waarvoor je het portfolio samenstelt. Je gebruikt het bijvoorbeeld bij toelatingen, acquisitie en sollicitaties.
Op deze pagina
Inhoud
Een portfolio kan verschillende elementen bevatten. Voor makers geldt dat er in elk geval voorbeelden van (artistiek) werk, een artist statement en een biografie in zitten. Een uitgebreider portfolio kan ook een cv bevatten, een beschrijving van competenties met reflectie hierop, bewijsvoering van vaardigheden, diploma’s, certificaten, cijferlijsten en referenties van vorige werk- of opdrachtgevers en een omschrijving van loopbaandoelen.
In de beeldende kunst is een portfolio meestal een digitale of fysieke map met foto’s, prints, tekeningen en schilderingen. Filmmakers, dansers, acteurs en muzikanten voegen vaak een showreel toe. Als er naar je portfolio gevraagd wordt, zorg dan dat je weet welke elementen je moet toevoegen.
Selectie van werk
Bij het samenstellen van een portfolio maak je een samenstelling van:
- je beste werk;
- je meest recente werk (denk aan de afgelopen 2 jaar);
- oorspronkelijk en eigenzinnig werk met een duidelijke eigen handtekening;
- bij beeldend werk: werk met grote diversiteit in materiaalgebruik, bijvoorbeeld tweedimensionaal werk (tekeningen, schilderijen, grafiek, collages) ruimtelijk werk (foto’s daarvan), foto’s, film etc.
Belangrijk is dat je voldoende werk laat zien: ongeveer 20 stukken of meer. Het werk/denkproces kun je tonen aan de hand van notities, schetsen en/of dummy’s. Bedenk of het nuttig is om ook onvoltooid werk te laten zien.
Vorm: papier of digitaal
Een digitaal portfolio is eenvoudig digitaal te verzenden of online te publiceren. Daarnaast kan een tastbaar portfolio nuttig zijn bij gesprekken. Bij grafisch ontwerpers en illustratoren is het met name bij het tonen van boeken en bij riso- of zeefdrukwerk een meerwaarde wanneer het origineel getoond kan worden. Zo kan de papierkeuze belangrijk zijn voor het verhaal, iets wat in een digitaal portfolio niet zo duidelijk over komt.
Digitaal portfolio
Het digitaal portfolio is meestal een website, maar kan ook een interactieve pdf of een mail met linkjes zijn. Sociale mediaplatformen kunnen (ook) functioneren als uitbreiding op je portfoliowebsite. Kies wat bij jou en je werk past: alles wat online staat is makkelijk te delen, maar als het niet lukt om het actueel te houden, oogt het niet zo professioneel.
Website
Met een eigen website of blog ben je altijd en overal zichtbaar. Je gebruikt een website niet alleen om te vertellen wie je bent en wat je doet, maar ook om (delen van) je werk te publiceren. Zo heeft de bezoeker meteen een indruk van jouw kwaliteiten of specialisme en functioneert je website als een portfolio. Zorg voor duidelijke categorieën, zodat je potentiële opdrachtgevers specifiek kan verwijzen naar bepaald werk. Ben jij of je werk regelmatig te zien, voeg dan een agenda toe. Heb je ook producten om te verkopen dan kun je ook overwegen om een webshop te (laten) maken.
Sociale media
Je gebruikt sociale media in de eerste plaats om een relatie met je fans, klanten of bezoekers aan te gaan. Heldere zakelijke accounts kunnen daarnaast ook een portfoliofunctie hebben. Doe je veel verschillende soorten werk of projecten dan kun je ook overwegen om meerdere accounts aan te maken. Dan maak je jezelf niet het onderwerp maar het werk, het project of de samenwerking.