Skip naar content
Skip naar content

Publicatie Lessen en opbrengsten Digitaal DNA 2

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie? Is er voldoende kennis en ervaring aanwezig op het gebied van digitalisering? Hanteert jouw organisatie begrippen als ‘digitale innovatie’ en ‘digitaal verdienvermogen’? Of heb je het idee dat er nog een flinke digitaliseringsslag gemaakt moet worden, en hoe dan?
Deze vragen stonden centraal in Digitaal DNA 2, het samenwerkingstraject van Cultuur+Ondernemen, DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie en New Nodes.

Over Digitaal DNA 2

Digitaal DNA 2 is een vervolg op Digitaal DNA 1 in 2020. In dit vervolgtraject onderzochten vier deelnemende culturele organisaties verschillende mogelijkheden om met digitale innovatie samen nieuwe verdienmodellen te ontdekken en te ontwikkelen.

De deelnemende organisaties waren Opera Zuid, Stichting Noorderkerkconcerten, theater Concordia Enschede en het Nederlands Jazz Archief. Zij onderzochten en formuleerden in digitale werksessies kansen om nieuw aanbod te maken, nieuwe doelgroepen te bereiken, impact te vergroten én om nieuwe inkomsten te verwerven.

Cultuur+Ondernemen, DEN en NewNodes willen deze inspirerende kennis en inzichten graag breder delen met andere makers en organisaties in de culturele en creatieve sector. Deze resultaten zijn zowel relevant en interessant voor organisaties die al van start zijn gegaan met digitale transformatie, als voor organisaties die nog aan het begin staan.

Interview met Stichting Noorderkerkconcerten

Hoe kun je als relatief kleine organisatie een maximale impact genereren in de online wereld? Dit om onder meer je inkomsten en bereik te vergroten. Stichting Noorderkerkconcerten ging met dit vraagstuk aan de slag. Ilonka van den Bercken, directeur van Stichting Noorderkerkconcerten, blikt terug. Zij vertelt over de opbrengst, welke lessen de stichting onderweg leerde en geeft je tips om het digitale DNA van jouw organisatie verder te ontwikkelen.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

[Muziek}

Ilonka van den Bercken:

Het zit er alweer op, Digitaal DNA 2. Het was eigenlijk echt een snelkookpantraject, met drie meetings en daartussen moest het eigenlijk allemaal gebeuren.

Ja, we zijn een stap verder in het implementeren ervan. We gaan nu de campagnes die we voor ogen hadden ook echt invullen.

Wat voor ons, Noorderkerkconcerten, aan de hand was toen ik instapte in het traject van Digitaal DNA 2, was dat we ook in een grote interne artistieke omwenteling zitten. We zijn een nieuw plan aan het lanceren, ook om echt de toekomst in te kunnen gaan. En de gedachten die we hier ontwikkeld hebben in dit traject, hebben daar mooi een plek gekregen.

En dan willen we in januari echt met een toch baanbrekend nieuw concept komen, hoe wij een programmering in gaan zetten. De uitingen spelen digitaal daar een grote rol.

Het samenwerken met de studenten was echt een cadeautje. Dat stond al heel lang op ons eigen verlanglijstje in de vorm van het zoeken van stagiaires, en nu kon dat opeens. Dat was ook echt heel leuk. Ze hadden heel verfrissende inzichten en ook leuke ideeën bedacht. We kijken ook wel op onze beurt wat we daarvan mee kunnen nemen. Maar eigenlijk het samenwerkingsproces zelf was daarmee ook al heel waardevol.

Mijn tip voor andere organisaties is: als je de kans hebt, stap in dit traject als het weer wordt gedaan. Het is ontzettend leuk om hierover te sparren. Je hebt toch de spreekwoordelijke stok achter de deur, waarmee je ook je eigen bestuur weer aan de jas kan trekken, je eigen team, je toch echt op de agenda kan zetten waar je het over wil hebben.

Mijn inzicht is ook dat het klopt dat je ook echt je eigen ideeën eerst kan benoemen en dat daar ook een digitale vertaling voor is.

De meerwaarde zat voor ons concreet in dat je in contact bent met collega's, maar ook de beschikbaarheid van verschillende expertises, dus de verschillende samenwerkingspartners, DEN, New Nodes, Cultuur+Ondernemen. Daar mochten we veel contact mee hebben. Die combinatie is natuurlijk heel waardevol.

Interview met het Nederlands Jazz Archief

Je collectie digitaliseren, hoe doe je dat als kleine organisatie? En hoe verdien je hier ook iets aan? Het Nederlands Jazz Archief ging met dit vraagstuk aan de slag. Hoe kijken zij terug op het project? Frank Jochemsen en Jan Brouwer vertellen je over de opbrengst, delen hun learnings en geven tips voor jouw eigen digitale project(en).

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

Frank Jochemsen:

Wij hadden ons heel simpel ten doel gesteld om ons blad, Jazz Bulletin, digitaal beschikbaar te gaan stellen voor onze achterban en ook voor nieuwe mensen. Maar dan denk je helemaal niet na over hoe, voor wie precies, op welke manier, en hoe kan het dan zijn dat je er misschien zelf een goed verdienmodel uit peurt.

Wat we heel erg hebben geleerd, is dat het heel goed is om over dat soort dingen na te denken, in plaats van gewoon maar aan de slag te gaan.

Jan Brouwer:

We zijn dit traject heel erg enthousiast ingegaan, want als je enthousiast bent, gebeuren er dingen. Wat we ook meteen hebben geleerd, is dat we door dat enthousiasme heel veel willen, en dat we daardoor een stapje terug moeten doen: wat willen we eigenlijk, waarvoor doen we dat, en voor wie doen we dat?

Frank Jochemsen:

Dus hoe zijn we met het vraagstuk aan de slag gegaan? Voornamelijk op een andere manier dan we gewend zijn: door in Miro-borden opeens te moeten sparren met elkaar en met anderen ook. Ik vond het wel verfrissend.

Jan Brouwer:

Een onverwachte verrassing was eigenlijk de samenwerking met de studenten van de HKU. Het is ontzettend leuk om met mensen te sparren die hele frisse ideeën hebben, omdat ze eigenlijk totaal niet bij jou betrokken zijn.

Frank Jochemsen:

Het zijn gewoon leuke mensen die, ondanks dat ze in de kunst zitten en opgeleid worden, een zekere vorm van handig commercieel denken in zich hebben, en dat vond ik ook heel erg leuk om te merken.

Ik had verwacht dat we ons product, het digitaal beschikbaar maken van het blad Jazz Bulletin, wel klaar zouden hebben. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet, want als je kijkt naar het tijdpad, is dat sowieso al onmogelijk.

Jan Brouwer:

Maar we hebben wel een heel erg duidelijk idee gekregen nu waar we met dat product heen moeten, en hoe we dat product goed laten aansluiten bij de mensen bij wie we het willen uitzetten, en ik denk dat dat een hele grote winst is.

Frank Jochemsen:

Wat buiten mijn verwachtingen stond, was dat we nu opeens een hele leuke, interessante en goed gemaakte enquête hebben, die we aan onze achterban kunnen voorleggen, waardoor we die achterban beter kunnen leren kennen. Met de resultaten daaruit kunnen we ook een betere aanvraag schrijven om ons plan, het digitaliseren en het digitaal beschikbaar maken van ons blad en van misschien wel veel meer jazzbladen, om dat goed onderbouwd te doen.

Jan Brouwer:

Wat wij nu gaan doen in dit traject, is zorgen dat we veel gaan bellen met de mensen van DEN en Cultuur+Ondernemen, om te kijken hoe de wereld in elkaar zit met techniek en wat de laatste ontwikkelingen zijn, maar ook wat de wereld van fondsen en subsidiëring is voor dit soort projecten.

Frank Jochemsen:

Wat ik zou willen meegeven is: spiegel je eens aan een andere organisatie, ervaringsdeskundige of een dotje frisse studenten.

Jan Brouwer:

Je kunt zelf denken dat je het wiel hebt uitgevonden, en dat je ervaren bent in wat je doet, dus je weet het allemaal wel, maar juist mensen die van buiten zijn, kunnen je op hele andere gedachten brengen.

Interview met Opera Zuid

Hoe bouw je een verdienmodel rondom de livestream van een operavoorstelling? Opera Zuid ging met dit vraagstuk aan de slag. Anouk van den Driest, directie assistent Opera Zuid vertelt je hoe dit is gegaan. Zij deelt haar learnings, tips en meer.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Interview met theater Concordia Enschede

Hoe neem je als theaterpodium drempels weg bij artiesten om hybride voorstellingen te kunnen aanbieden? Concordia Enschede ging met dit vraagstuk aan de slag. Hoe kijken zij terug op dit project? Theaterprogrammeur Ellen Peters en educatiemaker Iris Binnenmars vertellen je over de opbrengst, de learnings en geven je tips om het digitale DNA van jouw organisatie te vergroten.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Digitaal DNA is een initiatief van DEN, NewNodes en Cultuur+Ondernemen

Logo DEN
Logo New Nodes

Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

Lees er meer over