Commerciële circuit

De commerciële markt bestaat uit gezelschappen die zonder subsidie produceren; de musicalproducenten en cabaretiers bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er show- en musicalproducenten die niet alleen produceren voor het theater, maar ook voor televisie en het uitgaanscircuit: clubs en evenementen.

Commercieel produceren

Producties in het commerciële circuit worden niet of nauwelijks gesubsidieerd. Ongesubsidieerd produceren gebeurt op iedere schaal en kan zowel een positieve keuze als een noodzaak zijn: grote musicalproducties en kleinschalige voorstellingen van cabaretiers en theatermuzikanten zijn doorgaans niet subsidiabel en worden daarom ook wel ‘commercieel’ genoemd. Dat betekent niet dat deze voorstellingen altijd winstgevend zijn. De kosten worden voornamelijk betaald uit inkomsten uit kaartverkoop, sponsoring en merchandise. Er zijn weinig dansgezelschappen in Nederland die kiezen voor een commercieel bestaan. De musicalwereld is de grootste markt voor commerciële dans.

Musicals

Musicals worden geproduceerd voor een lange speelperiode (minimaal 150 avonden). Ze komen vaak uit in één of enkele theaters zoals Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, het AFAS Circustheater in Scheveningen en het Beatrix Theater in Utrecht. Grote Nederlandse producenten zijn onder andere Stage Entertainment en Stardust Theatre. 

Daarnaast is er een trend gaande van experimentele en kleinere musical- en muziektheaterproducties. Daar is voor podiumkunstenaars steeds meer en vaak dankbaarder werk te doen dan bij grote producenten. Deze worden geproduceerd door bijvoorbeeld Opus One, de jeugdafdeling van Introdans en Theater Terra. Steeds vaker coproduceren impresariaten ook, zoals Bos Theaterproducties, Bunker Theaterzaken en Montecatini Talent Agency.

Televisie

Door de grote populariteit van talentenjachten (So You Think You Can DanceThe Ultimate Dance Battle) is er steeds meer dans te zien op televisie. Deze 'battles' kunnen voor beginnende, professionele dansers een goed opstapje zijn voor een succesvolle danscarrière. Ook in videoclips wordt veel gebruik gemaakt van urban- en jazzdansers. Er wordt relatief weinig gerepeteerd; dansers worden vaak voor één dag ingehuurd. Het belang van de muziekindustrie staat voorop. Je moet zelf zorgen voor de juiste training en opwarming. 

Videodance is een genre in de eigentijdse dans. Dit komt doordat steeds meer choreografen middels video dans laten zien. Ze raken geïnspireerd door de filmische mogelijkheden van het bewegende lichaam. Ze verdiepen zich in de technische mogelijkheden van video, camerawerk en montage.

Bedrijfsevenementen

Bij commerciële presentaties wordt regelmatig gebruik gemaakt van (show)dansers die in staat moeten zijn op korte termijn en op heel verschillende locaties te werken. Ook theateracteurs worden regelmatig ingehuurd door het bedrijfsleven. In modeshows wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van dansers. Het Holland Showballet verzorgt bijvoorbeeld zowel optredens op televisie als voor bedrijfsevenementen.

Cross-overs

Veel andere disciplines maken gebruik van dansers en theatermakers. Veel mime- en bewegingstheatergroepen werken met dansers. Bijvoorbeeld voor straattheater, locatieprojecten of multidisciplinaire projecten. Operagezelschappen werken regelmatig met dansers en choreografen. Beeldend kunstenaars die geïnteresseerd zijn in het bewegende lichaam zoeken wel eens dansers voor optredens in galerieën of op locatie. 

In de danssport (o.a. ballroomdans, ijsdans en ritmische gymnastiek) wordt gebruik gemaakt van danstraining en choreografie. Dans, theater en beweging kunnen voor mensen met psychische en motorische problemen een manier zijn om de klachten te verminderen. Lichamelijke activiteiten kunnen behulpzaam zijn voor mensen die moeten revalideren.