Publishing

Als componist heb je het auteursrecht over de muziek en songteksten die je schrijft. Met dit auteursrecht kun je op diverse manieren geld verdienen. Je kunt jouw nummers laten uitvoeren door een bekende artiest of laten gebruiken in een commercial of game. Daarnaast kun je een radiojingle of leader schrijven of een gedeelte van jouw compositie laten gebruiken als sample.

De publisher

In het kort zou je kunnen zeggen dat een publisher (uitgever) een makelaar is die het gebruik van jouw werken stimuleert.  Het verdienmodel van de publisher is vastgelegd in een wettelijk bepaalde vergoeding van één derde van de opbrengsten uit het auteursrecht Er gaat ook een derde naar de componist(en) en een derde naar de tekstschrijver(s). De opbrengsten uit het auteursrecht worden centraal geïnd door de collectieve beheersorganisatie Buma/Stemra.

Als jouw compositie zonder toestemming wordt gebruikt in bijvoorbeeld een commercial, kan je publisher (in overleg) namens jou het woord voeren. Een publisher kan ook een goede partner zijn op het gebied van financiering, omdat publishingcontracten vaak langlopend zijn. Een publisher kan je een voorschot geven op toekomstige royalty’s.

Direct naar:

Auteursrecht

Sync deal

Een sync deal houdt in dat een publisher jouw compositie(s) in bruikleen geeft (licenseert) aan bureaus die betrokken zijn bij reclames, films of games. De sync agent van de publishingorganisatie pitcht jouw composities binnen zijn of haar netwerk en sluit zogenaamde licenties af voor het gebruik van de muziek. Een reclamebureau kan ook zelf een publisher zijn en heeft soms zelf componisten in dienst. In Nederland zijn dat onder andere Massive Music en Sizzer.

Sync fee
Als er een overeenkomst is bereikt, na goedkeuring van de auteursrechthebbende en mastereigenaar, dan moet de gebruiker betalen voor de synchronisatierechten. De hoogte van dit bedrag hangt af van de duur van de licentie, de lengte van het gebruik, het aantal landen waarvoor de licentie is afgesloten en de bekendheid van de compositie.

Het bedrag van deze sync fee wordt uiteindelijk verdeeld tussen de auteursrechthebbende en de mastereigenaar. Dit is vaak hetzelfde bedrag (dus een 50/50 verdeling), maar afwijkende afspraken komen voor. In het geval van een heropname (rerecording) worden er geen gelden uitgekeerd over de masterrechten.

Co-writers

Een publisher vertegenwoordigt meestal een uitgebreide portefeuille aan componisten en tekstschrijvers en organiseert daarom soms writing camps. Hier kan repertoire ontstaan dat wellicht niet geschikt is voor eigen gebruik, maar bijvoorbeeld wel voor een andere artiest. Op deze manier kun je met jouw auteursrecht geld verdienen aan repertoire dat niet wordt uitgebracht onder jouw eigen naam. Het kan ook voorkomen dat je een melodielijn voor een dance producer componeert, een zogenaamde topline.

De persoon binnen de publishingorganisatie die verantwoordelijk is voor deze samenkomsten tussen componisten, artiesten en publishers, op writing camps én op individueel niveau, is de A&R Manager (Artist & Repertoire Manager). Soms ook creative genoemd.

Administratie en registratie

De publisher zorgt ervoor dat jouw composities wereldwijd goed zijn geregistreerd. Tevens incasseren zij gelden die ontstaan vanuit het auteursrecht (royalty’s) in binnen- en buitenland. De auteursrechteninkomsten uit films en commercials (in binnen- en buitenland) worden - net als inkomsten uit radio airplay of optredens - in de basis geïnd door collectieve beheerorganisaties (in Nederland Buma/Stemra). De publisher controleert deze instanties en zorgt ervoor dat de informatie waarmee zij werken accuraat is.