Boekingskantoren

Boekingskantoren zijn bedrijven die optredens regelen voor artiesten en het exclusieve recht hebben om jouw optredens te verkopen. Soms fungeren zij ook als concertorganisator of -promotor. Daarnaast zijn er agentschappen en boekingsbureaus.

Boekingskantoor, agent of bureau?

Een boekingskantoor is een belangrijk onderdeel van de organisatie, want deze bouwt actief mee aan de carrière van de artiest. Klanten van boekingskantoren zijn veelal festivals, concertzalen, poppodia en soms boekingsbureaus. Boekingskantoren vertegenwoordigen vaak meerdere artiesten; dit noem je hun roster. De medewerker die de optredens verkoopt, noem je een boeker. Enkele voorbeelden van boekingskantoren zijn Mojo Concerts, Radar Agency en Agents After All.

Agentschappen
Het komt voor dat een boekingskantoor ook artiesten uit het buitenland vertegenwoordigt voor het land waarin het boekingskantoor gevestigd is. In zo’n geval heet een boekingskantoor een agentschap of agency. Een agent (boeker die internationale artiesten vertegenwoordigt) heeft vaak een groot internationaal netwerk van andere agenten, waarin artiesten uitgewisseld worden. Enkele voorbeelden van agentschappen in Nederland zijn BLIP Agency, Radar Agency en Friendly Fire.

Boekingsbureaus
Er zijn ook bedrijven die optredens verkopen van artiesten waar zij géén exclusieve samenwerking mee hebben, dit zijn zogenaamde boekingsbureaus. Klanten van boekingsbureaus zijn veelal (bedrijfs)evenementenbureaus en congressen en beurzen. Ook sommige festivals boeken hun line-ups via boekingsbureaus. Sommige artiesten treden uitsluitend op dit soort type evenementen op. Deze artiesten kunnen wél een exclusieve overeenkomst met een boekingsbureau hebben afgesloten. Enkele voorbeelden zijn Twilight Entertainment, Viking Entertainment en Buro2010.

Concertorganisator en -promoter

Sommige boekingskantoren organiseren hun eigen concerten of festivals. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van de verkoop van optredens aan derden en kunnen zij zelf proactief bijdragen aan de carrière van een artiest. Daarnaast is dit voor de boekingskantoren een manier om artiesten aan te trekken en zich te onderscheiden van de concurrentie. Zo is Friendly Fire verantwoordelijk voor de organisatie van het Best Kept Secret Festival en de concertreeks Live at: Amsterdamse Bos. Mojo Concerts organiseert Lowlands en Pinkpop.

Als een agent gevraagd wordt om het concert te organiseren van een internationale artiest dan is hij de concertpromotor. Het gaat dan vaak om concerten in grote concertzalen of stadions. De concertpromotor verdient meestal geen geld aan de gage, maar ontvangt een percentage van de kaartverkoop (recette), al zijn alternatieve deals mogelijk. De belangrijkste concertpromotors in Nederland zijn Mojo Concerts en Greenhouse Talent.

Kosten

Een boekingskantoor werkt op basis van commissie. Een gangbaar percentage is 15%, maar afwijkende afspraken worden soms gemaakt. De kantoren rekenen hun commissie óp de gage of verrekenen dit ín de gage.

Een agent verdient zijn geld door middel van het verkopen van optredens en krijgt daarvoor een agency fee. Dit is vaak 10% van de gage voor de agent in het buitenland en 10% voor de agent in het thuisland. De reguliere commissie komt hiermee te vervallen.

De boekingsbureaus verdienen geld door met een vaste korting (bureaukorting) een optreden in te kopen bij een boekingskantoor, terwijl ze eenzelfde verkoopprijs hanteren. In de praktijk kan een afnemer van een optreden voordeliger uit zijn bij een boekingskantoor (omdat deze rechtstreeks met de artiest in contact staat), maar een boekingsbureau kan veel werk uit handen nemen. Zo kan een klant één contactpersoon hebben voor het inkopen van optredens van verschillende artiesten. Daarnaast draagt het boekingsbureau soms het financiële risico voor de artiest; als een festival niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen dan staat het boekingsbureau garant voor de betaling.