Media

Media spelen een belangrijke rol in de muziekwereld. Journalisten informeren zich o.a. via platenmaatschappijen en podia, maar die volgen op hun beurt de pers weer op de voet. Breng je zelf een plaat uit of heb je een optreden dan is dat het goede moment om een persbericht te versturen en journalisten te bellen. Onderschat de waarde van lokale kranten en agenda’s in de popbladen niet. Deze worden over het algemeen vaker en intensiever gelezen dan landelijke kranten. 

Tijdschriften

Nederlandse bladen
De OOR is het bekendste Nederlandse tijdschrift gericht op zowel nationale als internationale acts. Over het algemeen staan hier de alternatievere top 40 acts in. Heaven richt zich op een wat ouder publiek. Andere titels zijn: Music Maker, Lust for Life, Soundz, Hitkrant en Aardschok. Vakbladen speciaal voor bandspelers zijn De GitaristSlagwerkkrant en Band Coach.

Buitenlandse bladen 
Een greep uit de buitenlandse bladen: Billboard (US), Rollingstone (US), MOJO (UK), Q Magazine (UK), NME (UK), The Source, VibeBassplayer en Downbeat

Radio

Er wordt veel Nederlandse muziek op radio en tv uitgezonden. Radio 3FM besteedt traditioneel veel aandacht aan Nederlandse muziek, heeft de focus hoofdzakelijk op pop/rock en geeft ook steeds meer aandacht aan dance en hiphop. Marktleider is Radio 538, gevolgd door Sky Radio en radio 2. Zenders met regionale aftakkingen als Fun X (voornamelijk gericht op jongeren in de randstad) en webradiostations als VPRO’s 3 voor 12 en Juize fm winnen aan populariteit.
 
Radiostations hebben zgn. ‘pluggersuurtjes’: een bezoekuur voor platenmaatschappijen en artiesten om hun nieuwste releases aan te bieden voor de DJ’s van de diverse radiostations.

Onderschat daarnaast de honderden kleine lokale radiostations niet. Zij zijn vaak enthousiast over de lokale scene en blijven ‘trotse’ promotors van je muziek als je zelf ook bekender wordt. Probeer ook met radiostations een constructieve relatie op te bouwen net als met journalisten en andere mensen uit de industrie.