Popmuziek

Een ondernemende popmuzikant ontwikkelt een gezonde en duurzame balans tussen zijn artistieke, organisatorische en financiële activiteiten. Bij deze drietrapsraket zijn planning, prijsbepaling, publiek, publiciteit, papierwerk en het inschakelen van de juiste personen essentiële zaken. Gebruik hiervoor de ‘Tien P’s voor plannen’ als leidraad.

Wil jij succesvol ondernemen, dan heb je per project inzicht in de kosten, inkomsten en tijd (bij de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam afgekort tot KIT). Deze inkomsten genereer je door live op te treden, je muziek te verkopen, zowel online als op een gedrukt album of via reclame-inkomsten. Ook kun je geld verdienen met auteursrecht en naburige rechten, merchandise of vergoedingen uit andere werkzaamheden zoals lesgeven of studioklussen. Aan al deze inkomsten zijn ook kosten verbonden. Realiseer je ook goed dat je jouw kostbare tijd maar één keer kunt besteden.

Er zijn belangrijke websites en organisaties die jou als artiest ondersteunen, maar tegenwoordig kun je en zul je ook zelf moeten ondernemen. Hier krijg je tips en trucs om jouw onderneming te lanceren. Lift off and reach for the stars!

film: geld verdienen met muziek

Cijfers poppodia 2018

Poppodia
In 2018 organiseerden de poppodia 15.733 activiteiten. Dit betrof vooral muziek zoals live concerten en clubavonden. In totaal werden 26.030 optredens gegeven. Het merendeel van de artiesten kwam van Nederlandse bodem.

In 2018 bezochten bijna 5,5 miljoen mensen de poppodia. 71% van het publiek bezocht een muziekprogramma. Ruim 87% van de bezoekers betaalde entree.

De kaartverkoop dekte maar gedeeltelijk de programmakosten bij kleine podia (71%) en middelgrote podia (88%). Naast programmakosten (35,6%) waren personeel (32,2%) en huisvesting (11,6%) de belangrijkste uitgaven.

De belangrijkste inkomsten bestonden uit kaartverkoop (36,3%), horeca (23,3%) en subsidies (24,1%). Deze financieringsmix verschilt nogal afhankelijk van de publiekscapaciteit van de poppodia. Grote podia haalden meer inkomsten uit kaartverkoop. Kleine poppodia hadden een groter aandeel subsidie.

In 2018 hadden de poppodia 7.762 medewerkers. Hiervan was 42% betaalde medewerker en 58% vrijwilliger of stagiair. De meeste werkuren werden echter gemaakt door betaalde medewerkers. In voltijdbanen (FTE) uitgedrukt was 72% van het werk bij grote poppodia betaald. Bij kleine en middelgrote poppodia was 54% en 52% van het werk betaald. Vrijwilligers zijn erg belangrijk, met name voor kleinere podia.

Popfestivals
De 44 VNPF popfestivals die in 2018 plaatsvonden ontvingen dat jaar 2 miljoen bezoekers. Het grootste deel van de festivals had een entreeprijs (64%), maar het meeste publiek kwam naar gratis toegankelijke festivals (60%). De popfestivals hadden 329 muziekpodia waar 2.841 optredens werden gegeven. Ruim 77% van de popfestivals vond (gedeeltelijk) buiten plaats.

Bron: Poppodia in cijfers 2018

De cijfers zijn afkomstig van 56 podia en 48 festivals die in 2019 bij de VNPF zijn aangesloten.