Popmuziek

Een ondernemende popmuzikant ontwikkelt een gezonde en duurzame balans tussen zijn artistieke, organisatorische en financiële activiteiten. Bij deze drietrapsraket zijn planning, prijsbepaling, publiek, publiciteit, papierwerk en het inschakelen van de juiste personen essentiële zaken. Gebruik hiervoor de ‘Tien P’s voor plannen’ als leidraad.

Wil jij succesvol ondernemen, dan heb je per project inzicht in de kosten, inkomsten en tijd (bij de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam afgekort tot KIT). Deze inkomsten genereer je door live op te treden, je muziek te verkopen, zowel online als op een gedrukt album of via reclame-inkomsten. Ook kun je geld verdienen met auteursrecht en naburige rechten, merchandise of vergoedingen uit andere werkzaamheden zoals lesgeven of studioklussen. Aan al deze inkomsten zijn ook kosten verbonden. Realiseer je ook goed dat je jouw kostbare tijd maar één keer kunt besteden.

Er zijn belangrijke websites en organisaties die jou als artiest ondersteunen, maar tegenwoordig kun je en zul je ook zelf moeten ondernemen. Hier krijg je tips en trucs om jouw onderneming te lanceren. Lift off and reach for the stars!

film: geld verdienen met muziek

Cijfers poppodia 2016

In totaal werden 24.094 muziekoptredens gegeven. Het aandeel Nederlandse artiesten bedroeg bij concerten gemiddeld 65% en bij clubavonden 82%. 65% van alle activiteiten bestond uit muziekactiviteiten, met name live concerten (39%) en clubavonden (20%). 28% waren overige activiteiten als film, theater en dichtkunst.

19% van de optredens en clubavonden was uitverkocht.

Van alle bezoeken werd ruim 3,6 miljoen keer entree betaald (83%). De overige bezoeken waren aan gratis toegankelijke activiteiten (8,4%) of als gast van artiest of podium (10,3%).

In 2016 waren 7.348 mensen werkzaam bij de VNPF poppodia. Van deze medewerkers is 59% werkzaam als vrijwilliger. Samen namen ze 21% van alle uren voor hun rekening.

Van alle medewerkers was in 2016 slechts 18% in loondienst bij de poppodia. Zij verzorgden 50% van het werk.

Een belangrijke bijdrage werd ook geleverd door stagiair(e)s. Zij vertegenwoordigen slechts 4% van de totale medewerkers, maar verzetten 12% van al het werk

In 2016 realiseerden de poppodia een gezamenlijke omzet van €139,8 miljoen. In 2012 was dit nog €103,1 miljoen. 35% van de omzet komt uit kaartverkoop, 25% uit horeca en 27,5% uit subsidie. Van de subsidie komt 97% van de gemeente. Gemiddeld geven mensen €15,98 uit aan een entreekaartje en €9,51 aan horeca per bezoek.

33% van de inkomsten gaat naar programmering, 33% naar personeelslasten en 15% gaat op aan huisvesting.

Gemiddeld 94% van de opbrengst uit kaartverkoop gaat naar directe programmakosten zoals gages, hotels en auteursrechten. Poppodia moeten het voor de exploitatiekosten daarom vooral hebben van horeca-inkomsten en financiering van de overheid.

Bron: Poppodia in cijfers 2016 (2017)

De cijfers zijn afkomstig van 57 podia en 46 festivals die in 2016 bij de VNPF waren aangesloten.