Popmuziek

Een ondernemende popmuzikant ontwikkelt een gezonde en duurzame balans tussen zijn artistieke, organisatorische en financiële activiteiten. Bij deze drietrapsraket zijn planning, prijsbepaling, publiek, publiciteit, papierwerk en het inschakelen van de juiste personen essentiële zaken. Gebruik hiervoor de ‘Tien P’s voor plannen’ als leidraad.

Wil jij succesvol ondernemen, dan heb je per project inzicht in de kosten, inkomsten en tijd (bij de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam afgekort tot KIT). Deze inkomsten genereer je door live op te treden, je muziek te verkopen, zowel online als op een gedrukt album of via reclame-inkomsten. Ook kun je geld verdienen met auteursrecht en naburige rechten, merchandise of vergoedingen uit andere werkzaamheden zoals lesgeven of studioklussen. Aan al deze inkomsten zijn ook kosten verbonden. Realiseer je ook goed dat je jouw kostbare tijd maar één keer kunt besteden.

Er zijn belangrijke websites en organisaties die jou als artiest ondersteunen, maar tegenwoordig kun je en zul je ook zelf moeten ondernemen. Hier krijg je tips en trucs om jouw onderneming te lanceren. Lift off and reach for the stars!

film: geld verdienen met muziek

Cijfers poppodia 2017

Poppodia
In 2017 organiseerden de poppodia 15.426 activiteiten. Dit betrof vooral muziek zoals live concerten en clubavonden. In totaal werden 25.045 optredens gegeven. Het merendeel van de artiesten kwam van Nederlandse bodem.

In 2017 bezochten bijna 5 miljoen mensen de poppodia. 88% van het publiek bezocht een muziekprogramma. Ruim 84% van de bezoekers betaalde entree.

De kaartverkoop dekte maar gedeeltelijk de programmakosten bij kleine podia (70%) en middelgrote podia (91%). Naast programmakosten (35%) waren personeel (33%) en huisvesting (13%) de belangrijkste uitgaven.

De belangrijkste inkomsten bestonden uit kaartverkoop (37%), horeca (25%) en subsidies (25%). Deze financieringsmix verschilt nogal afhankelijk van de publiekscapaciteit van de poppodia. Grote podia haalden meer inkomsten uit kaartverkoop. Kleine poppodia hadden een groter aandeel subsidie.

In 2017 hadden de poppodia 7.277 medewerkers. Hiervan was 40% betaalde medewerker en 60% vrijwilliger of stagiair. De meeste werkuren werden echter gemaakt door betaalde medewerkers. In voltijdbanen (FTE) uitgedrukt was 82% van het werk bij grote poppodia betaald. Bij kleine en middelgrote poppodia was 56% van het werk betaald. Vrijwilligers zijn erg belangrijk, met name voor kleinere podia.

Popfestivals
De 45 VNPF popfestivals die in 2017 plaatsvonden ontvingen dat jaar 1,8 miljoen bezoekers. Het grootste deel van de festivals had een entreeprijs (62%), maar het meeste publiek kwam naar gratis toegankelijke festivals (69%). De popfestivals hadden 117 muziekpodia waar 2.213 optredens werden gegeven. Ruim 90% van de popfestivals vond (gedeeltelijk) buiten plaats.

Bron: Poppodia in cijfers 2017

De cijfers zijn afkomstig van 58 podia en 47 festivals die in 2017 bij de VNPF waren aangesloten.