Platenmaatschappijen

In Nederland zijn tientallen platenmaatschappijen actief. Vaak hebben deze verschillende labels onder hun hoede, die zich weer richten op specifieke genres. De meeste platenmaatschappijen zijn aangesloten bij de brancheorganisatie NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers).

Majors en independents

Drie wereldwijd opererende platenmaatschappijen beheersen grotendeels de markt. Deze multinationals zijn uitgegroeid tot concerns met tal van productietakken. Zo is Universal ook eigenaar van de Universal Studio’s. Deze platenmaatschappijen richten zich, samen met hun dochterondernemingen, op zowel pop, jazz als klassieke muziek.

Naast de drie majors zijn er veel independent labels. Deze variëren van groot tot klein. Bij deze platenmaatschappijen vind je eerder alternatieve en vernieuwende muziek. Voor popmuziek denk je dan bijvoorbeeld aan Pias Rough Trade, CNR, Epitaph, Excelsior, V2 Records en de kleinere Supertracks en Unexpected Records. Het grotere Nederlandse Challenge Records richt zich op zowel klassiek, jazz en pop. Labels zoals Zennez Records, Trytone en Dox Records richten zich specifiek op jazzmuziek. En Channel Classics specifiek op klassieke muziek.

De independent labels zijn verenigd onder een sub-platform van de NVPI in de Stichting Onafhankelijke Muziekproducenten (STOMP). De distributie van de albums geven de independent labels vaak uit handen aan de majors. Het gebeurt ook regelmatig dat de majors een independent overnemen als zo’n label of artiest succesvol is.

Platencontracten

Afspraken met een platenmaatschappij leg je vast in een platencontract. Vaak teken je voor een bepaalde duur: meestal voor één album met een optie op een volgende plaat. Afhankelijk van het contract ontvangt de platenmaatschappij mogelijk een deel van jouw auteursrechten en merchandise- en live shows-opbrengsten. In hoeverre dat verstandig is hangt af van jouw persoonlijke situatie en de inspanningen die de platenmaatschappij levert. Laat je daarom bij het onderhandelen over een platencontract altijd bijstaan door een gespecialiseerde jurist.

Deals
Er zijn verschillende deals mogelijk bij een platenmaatschappij. Dit zijn de meest voorkomende deals:

  • Artiestendeal: het label wordt mastereigenaar, de platenmaatschappij betaalt voor de opnamekosten en alles wat er verder bij de productie komt kijken. Daarmee worden ze ook eigenaar van de masterrechten. Simpel gezegd; je bent geen eigenaar meer van je eigen muziek. Het label zorgt verder voor distributie en promotie.
  • Licentiedeal: het label zorgt voor distributie en promotie. De band betaalt zelf de opnamekosten en blijft mastereigenaar.
  • Distributiedeal: het label zorgt dat de plaat in de winkel ligt. De band betaalt zelf de opnamekosten, blijft mastereigenaar en zorgt zelf voor de promotie.

Direct naar:

Auteursrecht

Taken van een label

Een label zorgt ervoor dat jouw muziek te verkrijgen is in de verschillende online winkels. Je kunt hierbij denken aan streamingplatformen (DSP’s; Digital Service Provider) zoals Spotify, Apple Music en Deezer. Denk ook aan downloadplatforms als iTunes en Google Play, al worden deze over het algemeen minder belangrijk geacht dan de DSP’s. Afhankelijk van de afspraken die je maakt met de platenmaatschappij kun je je muziek wereldwijd tegelijkertijd lanceren, of een strategie volgen per land.

Er zijn onafhankelijke bedrijven die kunnen helpen met de online distributie van je muziek zonder platenmaatschappij, zogenaamde aggregators. Bijvoorbeeld Tunecore, CD Baby of Distrokid. Je betaalt dan een vast bedrag per stream of per jaar.

Distributeurs en groothandels zorgen voor de fysieke verspreiding van platen. Wie zelfstandig een album uitbrengt moet zelf op zoek naar een distributeur, groothandels en/of platenzaken die het album willen inkopen of in consignatie nemen. De branchevereniging voor platenhandelaren is de Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers (NVER).

Medewerkers
De Artist & Repertoire manager speelt een belangrijke rol binnen een platenmaatschappij. Het is een artiestscout die bands tekent en inhoudelijk begeleidt tijdens het gehele proces van de opnames tot het uitbrengen van een album.

Marketing en promotie
Een plugger zorgt dat de muziek bij radio- en tv-stations terecht komt nadat deze is uitgebracht en pitcht de muziek bij de playlistsamenstellers van de streamingplatformen. De pr-afdeling zorgt voor interviews en recensies in kranten, blogs en magazines. De contentafdeling zorgt in samenspraak met de artiest voor een socialemediastrategie en probeert op basis van de achterliggende data de doelgroep optimaal te bereiken of te vergroten.

De productmanager of brandmanager overziet het hele proces van distributie, marketing en promotie. Independent labels, en artiesten die een plaat uitbrengen in eigen beheer, maken vaak gebruik van freelance pluggers en promotiemedewerkers.

Direct naar:

Marketing

Publiciteit