Filmmarkten

Sommige filmfestivals bieden een markt aan waar gerichte koop en verkoop van films, tv-programma’s en filmplannen plaatsvindt. Hier ontmoeten producenten, sales agents en buyers elkaar.

De markt

Een filmfestival bestaat uit twee delen: het publieke- en professionele deel. Het publieke deel bestaat uit vertoningen voor de betalende bezoeker. Het professionele deel bestaat uit masterclasses, forums, panelgesprekken en markten voor de geaccrediteerde filmmaker. Er bestaan twee verschillende soorten markten: co-productiemarkten en salesmarkten.

  • Een co-productiemarkt is een markt waar producenten en filmmakers op zoek gaan naar extra subsidies, partners of co-producenten. Je vindt hier veel, door het festival georganiseerde, pitches en een-op-een gesprekken.
  • Een salesmarkt is een markt waar sales agents, distributeurs, en buyers rondlopen om hun eigen films te verkopen en nieuwe projecten te ontdekken. Een salesmarkt bestaat voornamelijk uit georganiseerde screenings en een fysieke markt met kraampjes waar films aangeboden worden. Daarnaast komen er veel hotelkamers en vergaderruimtes aan te pas: hier worden de films verhandeld en deals gemaakt.

Bovendien heeft iedere markt een eigen signatuur, spelregels en criteria. Er worden filmmakers en projecten uitgelicht die passen bij het karakter van de markt, waardoor zij meer aandacht krijgen van potentiële partners. In forums of pitchrondes worden de projecten gepresenteerd aan de buyers die door de markt worden uitgenodigd om deel te nemen. Potentiële buyers zijn onder andere sales agents, distributeurs, eindredacteuren van omroepen en festivalprogrammeurs.

Deze markten zijn een broedplek voor filmmakers van over de hele wereld. Samen geven zij steeds weer een nieuwe impuls aan de internationale filmcultuur.

Direct naar:

Filmdistributie

Waarom is deelname belangrijk?

Voor producenten is het belangrijk om al in een vroeg stadium aandacht te besteden aan de internationale uitbreng van een film. Deelname aan een markt kan ervoor zorgen dat er al vroeg een sales agent of distributeur bij de film betrokken kan worden. Distributeurs, sales agents en omroepen kunnen in elke fase van de film betrokken worden: in ontwikkeling, maar ook wanneer de film al af is. Deze partijen bezoeken de markten om te luisteren naar de pitches van producenten en sales agents waarin zij hun nieuwe films en filmplannen presenteren.

Markten in Nederland

Nederland kent een aantal filmfestivals met een internationaal marktprogramma, zoals het IFFR (CineMart, co-productiemarkt), het NFF (Holland Film Meeting, co-productiemarkt), het IDFA (Forum/Docs for Sale, salesmarkt) en Cinekid (Junior Co-production Market, co-productiemarkt).

Direct naar:

Filmfestivals

Markten in het buitenland

De bekende, grote filmfestivals hebben ook altijd een eigen markt. Soms bieden zij zowel een salesmarkt als een co-productiemarkt (ineen) aan. Zo heeft Cannes de Marché du Film, heeft het Venice International Film Festival Venetië de Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica, het Toronto International Film Festival de TIFF Industry en heeft Berlinale de European Film Market en de Copro Market.