Filmdistributie

Drie partijen spelen een hoofdrol in de filmdistributie: filmproducenten, distributeurs en bioscoopexploitanten. De producent is verantwoordelijk voor het aanbod; de distributeur zorgt voor de verspreiding en bijbehorende marketing; de bioscoopexploitant brengt de film op het doek.

Distributeurs en sales agents

Er zijn verschillende manieren om een voltooide film bij het publiek te brengen. Hierbij kan de producent samenwerken met meerdere partijen. Zo wordt er bij uitzending op televisie samengewerkt met een omroep. Om de film in de bioscoop uit te brengen, zoekt de producent meestal een geschikte distributeur. Deze koopt de uitbrengrechten van de film in een bepaalde regio en draagt daarmee vaak bij aan de financiering en totstandkoming van de film.

Distributeurs werken altijd in een nationale markt. In Nederland houden vele distributeurs zich bezig met de verspreiding van films. Er zijn majors en independents. De majors, die het grootste gedeelte van de Nederlandse markt in handen hebben, zijn distributeurs met nauwe banden met de grote Hollywood-studio’s. Zij brengen dan ook vaak de grote Hollywood-producties uit in Nederland. De independents richten zich over het algemeen op films die door onafhankelijke producenten zijn gemaakt, maar in principe kan elke distributeur van elke film proberen de rechten te verkrijgen, als deze beschikbaar zijn.

Een film in het buitenland vertoond krijgen, is vaak ingewikkeld en tijdrovend. Hiervoor kan de producent dan ook een sales agent zoeken die de film probeert te verkopen aan een buitenlandse distributeur. Daarnaast zorgt de sales agent ervoor dat de film onder de aandacht wordt gebracht van de programmeurs van internationale filmfestivals.

Van de films die in Nederland worden uitgebracht, is maar een klein percentage van Nederlandse bodem. In 2015 werden er in het totaal 371 nieuwe films uitgebracht, waarvan 61 Nederlandse producties. Dat is slechts 16%.

Releaseplan

In overleg met de producent maakt de distributeur een releaseplan. Hij zet een marketingstrategie uit voor de release van de film en bepaald een gunstige release-datum. De release van de film kan in de bioscoop zijn, maar ook op televisie, via PayTV, Video on Demand of op dvd en/of blu-ray. De distributeur is ook verantwoordelijk voor de promotie rondom de film en probeert deze onder de aandacht van het beoogde publiek en de pers te brengen.

Naar aanleiding van het releaseplan maakt de distributeur afspraken met (bioscoop)exploitanten over de vertoningen van de film en wordt bepaald in hoeveel kopieën een film zal worden uitgebracht. Aan de hand van de bezoekersaantallen kan de exploitant besluiten om de film uit roulatie te halen of juist nog langer te vertonen.