Een verkennend onderzoek bij toneel, musical en cabaret

Hoe je beleving en impact in theater kunt meten

#Onderzoek
8 jun 2022

Hoe meet je de beleving en impact van een theaterbezoek? En is er een verband aan te duiden tussen beide begrippen?

Door BUas & Chassé Theater

Dit artikel is geschreven door Pieter de Rooij, Naomi Keulen, Mathijs Mertens, Ondrej Mitas, Birgit Tummers en Stefan Zwartbol.
Fotografie

Wannes Cré

Beleving en impact zijn belangrijke begrippen geworden in de cultuursector. Veel culturele organisaties streven ernaar beleving te verhogen en impact te creëren voor bezoekers. Het Chassé Theater in Breda maakte het creëren van impact onderdeel van het nieuwe beleid en verbindt dit aan de waarden van de organisatie.

Chassé zet in op het verhogen van de geluksbeleving van de bezoeker, en impact maken draagt daar direct aan bij. Zoals gesteld in de beleidsvisie van het Chassé Theater over geluk:

Aristoteles stelt dat geluk bestaat uit genot, tevredenheid en zingeving. Thijs Lindhout, die ook in het theater over geluk spreekt, verbindt deze componenten aan de theaterbelevenis: het genotsaspect bestaat uit verwondering, lachen, schoonheid ervaren etc., theater draagt bij aan een betekenisvol leven (zingeving) en heeft een sociale kant in zijn gedeelde beleving met anderen (tevredenheid).

Johan Idema (2019) betoogt in zijn publicatie Raak of Vermaak dat diepere lagen in theater niet altijd (bewust) worden ervaren. Het Chassé Theater draagt daarom de verantwoordelijkheid om bezoekers ook voorbij de schoonheid van de kunsten te laten kijken en ze te begeleiden in de zoektocht naar die zingeving, wat direct effect kan hebben op de impact van een voorstelling.

Breda University of Applied Sciences (BUas) en Chassé Theater sloegen de handen ineen voor het meten van impact, zodat inzicht kan worden gegenereerd in hoeverre het beleidsdoel wordt bereikt. Met deze uitkomsten kan waar nodig de strategie worden aangepast.

Van de BUas hielden docenten Pieter de Rooij en Ondrej Mitas en studenten Naomi Keulen en Mathijs Mertens zich bezig met beleving en impact. Ze werkten samen met marketeers van het Chassé Theater Birgit Tummers en Stefan Zwartbol. Samen startten ze een onderzoek met de volgende onderzoeksvragen: Wat is beleving en impact precies en hoe kun je het meten? En hoe kun je impact verklaren? Op deze vragen wordt aan de hand van een verkennend onderzoek in dit artikel een eerste antwoord gegeven.