test

Nelleke Koop

documentaire regie, lichting 2009

Kasper Koudenburg, Nelleke Koop, Robbie van Brussel

Nelleke Koop (1977) werkt als freelance documentaire filmmaker vanuit haar studio op de vijfde verdieping van het voormalige Volkskrant gebouw in Amsterdam. Het uitzicht over Amsterdam deelt ze met filmmakers Stephane Kaas en Thijs Schreuder, met wie ze afstudeerde aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam.

na de academie

Een eigen studioruimte
Terwijl ik in de zomerzon op een Spaanse berg naar voorbij springende vogeltjes zat te staren, werd ik gebeld door Thijs Schreuder: “er is een studioruimte vrij in het Volkskrant gebouw, we kunnen er zo in, wat zeg jij?” We zaten allebei in het derde jaar van de filmacademie, richting documentaire regie. We hadden allebei geen rode cent voor extra huur, maar een dag na mijn Spaanse vakantie rukten we de vloerbedekking uit het oude kantoorpand.

Mede aanstormend filmmaker Stephane Kaas erbij gevraagd en inmiddels zijn we bijna drie jaar verder en is ook Ester Gould bij ons aangeschoven. Het is een van mijn beste keuzes geweest. Vanuit deze studioruimte werken we allevier aan nieuwe filmplannen. Dat werkt enorm stimulerend en is zoveel beter dan in je eentje te gaan zitten peinzen.

Prijs voor de beste opdrachtfilm
Na de eindexamens van de filmacademie kreeg ik de geweldige kans een documentaire te maken aan boord van een marineschip. Het Ministerie van Defensie had de wens een open beeld naar buiten te brengen over het leven en werken aan boord. We kregen alle vrijheid om de film vanuit ons eigen perspectief te vertellen.

Met een kleine crew (camera Robbie van Brussel en geluid Kasper Koudenburg, ook in 2009 afgestudeerd) ben ik twee maanden mee geweest aan boord van Hr Ms Tromp tijdens missie Atalanta. Aan de kust van Somalië beschermden zij vrachtschepen tegen aanvallen van piraten. Een van de mooiste momenten aan boord waar we met de camera bij stonden, was in de hut van één van onze hoofdpersonen, Nora. Met twee vriendinnetjes is ze aan het tutten met nagellak en maskertjes. Geheel onverwachts wordt er opgeroepen binnen enkele seconden op post te komen met wapens in de aanslag. Gillend springen ze op en razendsnel verdwijnt de nog natte nagellak in een blauw uniform en staan ze met een MAG (machinegeweer) aan hun schouder. Het gewone leven van alle dag en het leven van militaire acties is naadloos met elkaar verweven.

De documentaire ‘Midden in de Marine’ bestaat uit 7 afleveringen en vormt samen een geheel van 48 minuten. In december 2010 kregen we voor deze film de Gouden Reiger uitgereikt, prijs voor de beste opdrachtfilm.

Investeren in nieuwe producties
Na deze opdracht kon ik financieel gezien een tijdje vooruit en had ik een beetje ruimte zelf te investeren in het opstarten van nieuwe filmplannen. Maar het schrijven, schaven en researchen van een nieuw filmplan is steeds weer een spannende, onzekere fase. Vragen beklemmen: zitten mensen op dit filmverhaal te wachten? Lukt het me toegang te krijgen tot het intieme leven van de hoofdpersoon? Kan ik het geld bij elkaar brengen zodat ik het op de best mogelijke manier kan realiseren?

Vandaag hoorde ik dat ik ben aangenomen bij de IDFA Workshop, met mijn filmplan getiteld ‘Waterlijken’. Een mooie kans en ik zie er enorm naar uit dit plan tijdens het komende half jaar te laten groeien.

Nelleke Koop,
4 mei 2011

Zie ook:

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+