test

De film- en televisiewereld

Op de onderliggende pagina's vind je informatie over de Nederlandse film - en televisiewereld: filmfestivals en -markten, filmdistributie, productie voor televisie, omroepen en drama.

Ook vind je een overzicht van kennis- en adviesorganisaties en links naar vakbladen en websites, filmprijzen en informatie over het Nederlandse cultuur- en mediabeleid. 

De filmwereld in cijfers

In 2015 kochten bijna 33 miljoen mensen een bioscoopkaartje, waarvan 20% voor Nederlandse films was. Het bioscoopbezoek is met 7 procent toegenomen ten opzichte van 2014. Het aantal bioscoopbezoekers stijgt al jaren.
81 procent van de 12-15 jarigen bezocht minstens een keer een bioscoop in 2014. Voor heel Nederland is dit 56 procent. 16 tot 23-jarigen bezoeken het vaakst een bioscoop, namelijk gemiddeld 6,6 keer per jaar.
Het bezoek aan filmtheaters is in 2014 met 21 procent in toegenomen in vergelijking met 2013. Filmtheaters verkochten bijna 2,9 miljoen tickets in 2014. 14 procent van alle Nederlanders bezocht een filmtheater in 2014.
Er zijn in 2013 261 bioscopen en filmtheaters, 830 bioscoopschermen en in totaal 136.918 stoelen in Nederland.
De populairste Nederlandse films in 2015 waren Gooische Vrouwen II, Michiel de Ruijter en Ja, ik Wil!. Het marktaandeel van Nederlandse films is 19% (op basis van bezoek).
In 2015 werden er 61 Nederlandse films (inclusief co-producties) uitgebracht (van de 371 films die in totaal in de bioscoop kwamen), vier meer dan in 2014. In 2012 waren dit er nog 63 maar in 2011 slechts 48. Het bezoek aan Nederlandse films daalde in 2015 licht ten opzichte van 2014.
Bioscoopfilms uit Amerika maakten in 2014 44% deel uit van de totale releases, maar zijn verantwoordelijk voor 70% van de totale recette.
In Nederland wordt jaarlijks bijna 248 miljoen euro aan bioscoopkaartjes uitgegeven. Ongeveer 7,3 miljoen Nederlanders zijn minimaal één keer in de bioscoop geweest in 2013.
Door digitalisering zijn er meer en meer verschillende filmvoorstellingen. De verkoop van DVD's neemt af, terwijl de markt voor digitale filmdistributie toeneemt. 2,7 Miljoen huishoudens in Nederland zijn abonnee van een Video-On-Demand-service als Netflix en NLziet.
In 2015 werden 49 Nederlandse films geselecteerd voor internationale filmfestivals, met 1392 vertoningen in totaal. Dat is minder dan in topjaar 2014 (1840 vertoningen), maar wel meer dan eerdere jaren.
Bron: Stichting Filmonderzoek en
Bron: Cultuurindex

Film in Nederland 2005-2013

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+