test

stappenplan crowdfundingcampagne

Crowdfunding crowdfundingcampagne

Jouw crowdfundingcampagne vormt een onderdeel van je totale project en dus ook van je marketingplan. Houd daar rekening mee.

Crowdfundingcampagne voorbereiden

Denk eraan dat ‘aaibare projecten’ of projecten met een maatschappelijk thema met name geschikt zijn voor crowdfunding . Een succesvolle campagne hangt bovendien in grote mate af van de gunfactor, donateurs hebben iets met jou als persoon of als maker, wees je daar bewust van. Bedenk ook dat een crowdfunding campagne veel tijd kost, je moet rekening houden dat een team van drie personen er dagelijks minimaal een uur tijd aan besteden gedurende de campagne.

Zorg dat de planning van je campagne minstens een paar weken voor aanvang van de eerste campagnedag begint. Financiering via crowdfunding sluit goed aan bij de werking van social media, dus zorg dat je van tevoren al een publiek voor je project hebt gevormd met wie je naar je campagne kunt toeleven. Benader altijd eerst je vrienden en familie en daarna je collega’s, via deze contacten bereik je onbekenden.

Verdiep je in de verschillende platforms: Welke past het best bij jouw plannen? Waar zit je netwerk en waar vindt het plaats? Hoeveel ondersteuning verwacht je van het platform? Wat zijn de zakelijke voorwaarden? Je draagt ca. 5 tot 10% van je opgehaalde bedrag af. De diensten en faciliteiten van een platform verschillen. Denk bijvoorbeeld aan presentatie op de website, begeleiding bij de campagne, netwerk (van donateurs), ANBI-status en hulp bij administratie en mailings. Als je denkt vooral geld bij een kleine groep goede bekenden op te halen kun je overwegen om de crowdfunding in eigen beheer te doen.

Wie gaat er naar jouw film of voorstelling kijken of wie wil jouw product kopen? Spreekt jouw project een niche groep aan of raakt het aan een universeel thema? Welke subgroepen kun je onderscheiden? Bedenk welke bedrijven, facebook- en linkedin groepen, verenigingen en clubs er binnen jouw doelgroep te vinden zijn en benader deze gericht. Tip: Breng je netwerk in kaart en bedenk wie er € 10 zou willen geven, wie € 50 of € 100 of misschien zelfs meer.

Maak een video (teaser) of maak mooie foto’s van een prototype en laat de tekst op de webpagina van het crowdfunding -platform daarop aansluiten. Maak een Facebook-pagina. Schrijf een goede wervingsmail. Bereid ook een pitch voor die je kunt gebruiken voor het persoonlijk benaderen van donateurs. Maak duidelijk wat er uniek aan jouw project is en maak het persoonlijk. Leg ook uit waar het geld aan wordt besteed. Zorg dat al deze teksten vanaf het begin af aan met elkaar kloppen en wijzig dit niet meer gedurende de campagne.

Hoe groot kan het bedrag uit crowdfunding zijn in de gehele financiering? En welk onderdeel van het project ga je financieren met het opgehaalde geld? Bedenk niet alleen hoeveel geld je nodig hebt, maar bedenk ook vooral hoeveel je denkt te kunnen ophalen bij welke partijen. Als je bedrijven wilt benaderen voor een donatie is het raadzaam om voor aanvang van de campagne al te weten of deze bedrijven ook daadwerkelijk willen geven. Op crowdfunding platforms dien je je doelbedrag te halen binnen het gestelde aantal dagen, dus maak dit bedrag niet te hoog! Je mag altijd over je streefbedrag heen.

Ervaring leert dat 40 tot 60 dagen een goede lengte is voor het voeren van een crowdfunding campagne. Het gevaar bij langer campagne voeren is dat je na verloop van tijd minder effectief wordt. Vergis je niet in de intensiteit van het campagne voeren.

Verzin ‘rewards’ die passen bij je product of onderwerp. Bedenk ook of jouw verschillende doelgroepen op die tegenprestaties zitten te wachten. Je kunt dit testen door het aan je vrienden en netwerk te vragen. Pas de beloning aan op het gegeven bedrag.

Tijdens je campagne communiceer je jouw idee op allerlei manieren naar je (potentiële) donateurs: via het crowdfunding -platform of website, je verstuurt mails, je gebruikt social media, je kunt flyers maken en publiciteit zoeken in krant, radio of op internet.

Tip: Gebruik voor de communicatie met je donateurs een online mailingprogramma. Verzamel al je adressen en houd deze lijst bij en maak desgewenst verschillende categorieën aan voor verschillende mailings.

De pieken liggen aan het begin en het eind, dus een goede en gedetailleerde campagnestrategie is cruciaal voor de tussenliggende periode. Voorzie mogelijke complicaties met back-up plannen. In je planning neem je alle acties op: evenementen die je zelf organiseert of waar je bij kan aansluiten, het schrijven en versturen van mailings en persberichten. Verstuur updates en herinneringsmails.

Zodra de campagne van start is zorg je dat de 0 euro op de teller zo snel mogelijk weggewerkt is. Weet bij het uitvoeren van je campagne dat persoonlijke benadering en herhaling de sleutel is, wees bereid te vragen. Creëer regelmatig een buzz via facebook, twitter, je eigen website/blog etc. Verspreid updates en houd dit vol tot de voltooing van je project.

Kijk wat je acties hebben opgeleverd. Maak hier gebruik van bij de uitvoering van je marketingplan voor je lopende project. Denk ook na over de toekomst: overweeg je om nog een keer een campagne op te zetten voor een nieuw plan? Zorg dan dat je je donateurs ook daarvan op de hoogte stelt. Zo houd je je contacten 'warm'.

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+