test

Stappenplan een expositie organiseren

Expositie organiseren

Je kunt zelf een ruimte huren en je eigen expositie organiseren of je werk door een galerie, bedrijf of instelling laten exposeren. In het laatste geval voeren zij een deel van de organisatie uit. 

Een expositie organiseren

Voor je expositieruimtes benadert, heb je voor jezelf het doel van de expositie voor ogen, bijvoorbeeld: verkoop, warm houden van je netwerk, cv opbouwen, etc. Afhankelijk van de doelgroep kan je eigen atelier volstaan of zoek je een andere ruimte.
- Maak een overzicht van organisaties die bij jouw werk passen. Je kunt denken aan galeries, kunstenaarsinstellingen, gemeente-instellingen en ziekenhuizen. Heb je een paar potentieel geschikte plekken, bezoek daar dan eens een expositie.
- Je kunt je ook eens verdiepen in alternatieve expositiemogelijkheden zoals café's of pop-up stores. 

Maak een afspraak om langs te komen. Selecteer werk voor een portfolio, en voeg daar een actuele en relevante cv bij. Neem iets mee wat je achter kunt laten. Bereid een verhaal voor over je werk en waarom dat juist bij deze expositieplek past. 
- Bespreek bij positieve ontvangst het vervolg.

Organiseer je zelf de expositie maak dan afspraken over de periode dat je de ruimte huurt, de kosten, de openingstijden, en de bezetting tijdens openingsuren. Je bent zelf verantwoordelijk voor verzekeringen, de opening en het voeren van publiciteit.
Met een galerie spreek je af wanneer je exposeert, welk werk, de prijs en de commissie. De galerist zorgt doorgaans voor de opening, publiciteit en verzekeringen. Afhankelijk van de afgesproken verdeling van taken, kosten en professionaliteit van de verkoper varieert dat percentage van 10 tot 50% van de verkoopprijs. 

Exposeer je bij een galerie dan kies je werk in overleg. Huur je zelf een ruimte, kies dan werk uit dat je daar kunt exposeren. Denk ook aan het inlijsten van werk. Bekijk hoe je dat kan vervoeren en zorg voor verzekering tijdens het transport en de expositie. 

Maak op basis van bovenstaande stappen een begroting waarin je in elk geval de kosten voor de galerie of expositieruimte, verzekeringen, publiciteitskosten en opening opneemt.

Als je geen galerist hebt die die flyers, posters, persberichten etc. verzorgt en verzendt, maak dan zelf tijdig een planning voor deze zaken. Maak een adressenlijst; laat een goede foto maken van representatief werk; en laat een stukje over je werk schrijven voor een persbericht en publiciteit.

De opening is het belangrijkste moment van je expositie. Bepaal een begin- en eindtijd en zorg zelf, of met de galerist, voor het volgende:
- Drankjes, hapjes en een openingsactiviteit
- Gastenlijst
- Een prijslijst van je werk (in veelvoud). Geef daarbij aan of je werk ook te huur en/of in termijnen te koop is
- Rode en groene stippen
Gebruik dit moment zelf ook om actief te netwerken.

Een goede afhandeling van alle zaken rondom de expositie is belangrijk. Denk aan:
- het afhandelen van de financiële zaken
- het bedanken van degenen die je hebben geholpen
- toezeggingen en afspraken nakomen zoals het opsturen van materiaal
- interessante contacten onderhouden; adressenlijst bijwerken aan de hand van het gastenboek
- afspraken maken met mensen die niet op de opening waren
- afspraken maken over het ophalen van niet verkocht werk; regel weer vervoer en verzekering daarvan
- evalueer de organisatie en het verloop van de expositie met de betrokkenen

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+