test

... duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen

Er is veel aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaamheid en duurzaam ondernemen . Iedere zichzelf respecterende organisatie doet eraan mee, ook het bedrijfsleven vindt het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Maar hoe zit het met de culturele sector? Het culturele veld is van nature al maatschappelijk betrokken, daarnaast is er steeds meer aandacht voor duurzaamheid bij gebouwen en evenementen.

Wat is duurzaamheid of MVO

Met duurzaamheid richten we ons bewust op de generaties van de toekomst. De zorg dat deze in een leefbare omgeving kunnen wonen en werken, is een verantwoordelijkheid van onze generatie. De manier waarop deze bewustwording door veel organisaties in handelen is omgezet, wordt ook wel MVO genoemd. De termen 'duurzaamheid', 'duurzaam ondernemen ' of 'MVO' worden vaak door elkaar gebruikt.

Triple P-benadering
Een manier om invulling te geven aan MVO is de zogenaamde 'triple P-benadering'. MVO is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet). Het gaat om het vinden van een balans tussen people, profit en planet.

Wat kun je zelf doen

Planet:

  • Afval: Wat doe je met marketingmateriaal, expositiemateriaal, etc.?
  • Energieverbruik: Gebruik je ledverlichting, print je bewust, etc.?
  • Vervoer: Is de plek waar je werkt, exposeert of optreedt goed met het openbaar vervoer te bereiken?

Profit:

  • Hoe kun je kosten besparen? In plaats van meer geld binnen halen, kun je ook minder uitgeven.
  • Denk in partnerschappen. Kun je samen een depot, werkruimte of opslag delen of samen groene stroom inkopen?

People:
Je kunt op veel verschillende manieren kijken naar de sociale kant van duurzaamheid.

  • Sociaal verantwoordelijk: Zorg je goed voor de mensen met wie je werkt of die service aan je verlenen? Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling? Werk je met vrijwilligers? Werk je met kansarmen, gehandicapten?
  • Impact op de omgeving: Werk je samen met lokale leveranciers? Worden buurtbewoners betrokken bij je activiteiten? Werk je aan een langdurige relatie? Leg je verbindingen met maatschappelijke instellingen of bedrijven in de buurt? Bijvoorbeeld voor het gebruik van ruimtes, logistieke ondersteuning of sponsoring?
  • Internationale verantwoordelijkheid: Waar komen de materialen vandaan waarmee je werkt? Is er kinderarbeid in het spel? Gebruik je fairtrade producten en communiceer je dat ook?

Wat levert het op

  • Bestaansrecht: van culturele organisaties en individuele kunstenaars wordt steeds vaker verwacht dat ze hun maatschappelijke rol expliciet maken. Door duurzaam te ondernemen vergroot je jouw bestaansrecht.
  • Plezier: het is leuk om samen met collega's na te denken over duurzaamheid. Zeker als je bedenkt welke voordelen het biedt.
  • Netwerk: het opent deuren naar nieuwe netwerken, naar organisaties of mensen die met hetzelfde bezig zijn.
  • Reputatie: duurzaam ondernemen is een bewustwordingsproces. Hoe duurzamer jij onderneemt, hoe aantrekkelijker je bent voor overheden of voor bedrijven die vanuit hun MVO-beleid in je willen investeren!

Inspiratie uit de erfgoedsector
In de erfgoedsector is een begin gemaakt met het ontwikkelen van een visie op MVO en het implementeren van MVO in de organisatie. Deze zogenaamde sustainable suitcase met stappenplan MVO, checklist en good practice zijn ook inspirerend voor andere disciplines.

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+